Tahti kiristyy ennen kesälomaa | Ammattiliitto Pro

Tahti kiristyy ennen kesälomaa

11.6.2019 klo 13:25

Ollaan taas siinä vaiheessa, että suvivirret on koulujen kevätjuhlissa laulettu ja työpaikoilla kesälomat kolkuttelevat ovella. Lomalle jääminen harvemmin onnistuu rauhallisesti lasketellen, vaan pikemminkin yritetään ottaa pientä loppukiriä, jotta tarvittavat asiat saisi hoidettua ennen lomaa. Mielessä pyörii paitsi ne asiat, jotka pitää saada hoidettu ennen lomaa, mutta toisinaan myös asiat, jotka odottavat loman jälkeen.

Omat ajatukseni ovat jo osittain suhteellisen pian kesälomien jälkeen edessä olevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Useat Pron teollisuuden ja palvelualojen työehtosopimukset päättyvät loka–marraskuun aikana ja näiden alojen sopimusneuvottelut käynnistyvät aika pian lomakauden loppuessa.

Mikäli vanhat merkit paikkaansa pitävät, niin ensimmäisinä ratkaisuja haetaan suurilla teollisuuden aloilla. Ilman kristallipalloakin voi ennustaa, että tulevan neuvottelukierroksen kuuma peruna on palkankorotusten lisäksi 24 tunnin työajan pidennys.

Ammattiliitto Pron hallitus on linjannut, että työajan pidennyksestä on päästävä eroon tulevan neuvottelukierroksen aikana. Perusteena on se, että työajan pidennys oli poikkeuksellinen taantuman taittamiseksi tehdyn kilpailukykysopimuksen eli kikyn osa. Tavoite n saavutettu – Suomen talous on kasvanut rivakasti viime vuodet ja esimerkiksi huomattavasti nopeammin kuin koko euroalueen talous keskimäärin. Palkansaajat ovat tehneet oman osansa ja nyt on aika luopua tästä poikkeusaikojen poikkeuksellisesta ratkaisusta.

Työnantajaleiri näyttää olevan – ehkä vähemmän yllättäen – erimieltä. Tähän erimielisyyteen kariutuivat muun muassa teknologiateollisuuden neuvottelut nyt voimassa olevien työehtosopimusten jatkamisesta kolmannella niin sanotulle optiovuodella. Näillä näkymillä voi ennakoida, että neuvottelukierroksesta ei tule helppoa ja tähän on työpaikoillakin hyvä henkisesti varautua.

Kesäloma alkaa jokaisella ajallaan ja loman aikana ei tehdä töitä eli sähköpostit ynnä muut kiusaukset kiinni ja mieli vapaaksi työasioista. Vapaa-aika on tärkeää palautumisen ja jaksamisen kannalta. Ajattelin myös noudattaa omaa ohjettani ja suunnata loman aluksi rinkka selässä pohjoisen tuntureille kännykän kuulumattomiin. Toivoakseni sillä ajatus irtautuu arjen askareista.

Hyvää kesää ja lomaa kaikille!

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava, jonka mielestä kesälomalla ei kannata stressata.