Tarvitsemme esikuvia, kuten Minna Canth | Ammattiliitto Pro

Tarvitsemme esikuvia, kuten Minna Canth

19.3.2019 klo 09:00

Esikuvana olo ei ole aina helppoa, varsinkaan jos on ottanut asiakseen naisten ja köyhien puolustamisen kuten Minna Canth ja Vera Hjelt. Mutta jonkun pitää aina olla ensimmäinen.

Nykyajan Minnat ja Verat puhuvat seksuaalisesta häirinnästä, naisten palkoista ja vallasta. Asioista, joista ei ole helppo puhua. Ovat uteliaita, kysyvät, eivätkä anna periksi. "Siperiaan ne minut lähettäisivät jos voisivat", epäili Canth itsekin.

Minna Canth on ensimmäinen nainen, joka sai Suomessa oman liputuspäivän. Tämänkin kunnian hän jakaa tasa-arvon kanssa. Canth toimi kirjailijana, ensimmäisenä suomenkielisenä sanomalehtinaisena ja liikenaisena. Hän otti rohkeasti osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun naisnäkökulmasta eikä pelännyt esittää kriittisiäkään mielipiteitä. Hän oli epäkohtien esiin tuoja, puolusti naisia ja köyhiä sekä teoksissaan että käytännössä. Vuonna 2019 Minna Canth täyttäisi 175 vuotta.

Vera Hjelt puolestaan oli ensimmäinen naispuolinen ammattientarkastaja ja innokas työsuojelun kehittäjä. Hjelt toimi myös muun muassa veistonopettajana, kansanedustajana ja keksijänä. Hän oli ensimmäinen nainen, joka sai Suomessa patentin. Patentti koski kannettavaa höyläpenkkiä. Ammattientarkastus oli aloitettu Suomessa vuonna 1889. Englannin esikuvan mukaan Suomeen perustettiin erillinen naispuolisen ammattientarkastajan virka, jota Vera Hjelt hoiti vuodesta 1903 alkaen. Naispuolisen ammattientarkastajan tehtäviin kuului teollisuustyössä olevien naisten ja lasten etujen valvominen koko maassa. Hjelt teki vuosittain lähes sata matkaa. Hän teki ehdotuksia työpaikkojen ilmastoinnin ja puhtauden parantamiseksi, lämpötilan säätelemiseksi ja asunto-olojen kohottamiseksi sekä suositteli, ettei työtiloja käytettäisi asuntona.

Ammattiliitto Pro myönsi vuonna 2018 ensimmäistä kertaa Pron tasa-arvopalkinnon. Tasa-arvopalkinnon saajaa etsitään myös tänä vuonna ja jäsenet voivat ehdottaa meille palkittavia. Haku käynnistyy toukokuussa ja siitä tiedotetaan muun muassa jäsenkirjeessä. Ensisijaisesti palkitsemme prolaisia työpaikkoja, jäseniä tai luottamushenkilöitä. Myös muille elämänaloille voidaan myöntää tunnustuspalkintoja. Ehdota palkinnonsaajaksi omaa esikuvaasi.

Minna Canth
Vera Hjelt