Tasapuolisen median puolesta | Ammattiliitto Pro

Tasapuolisen median puolesta

2.3.2016 klo 07:05

Suomen 20 suurimman median päätoimittajat ovat huolissaan omien toimittajiensa kohtelusta sosiaalisessa mediassa. He julkaisivat kukin omassa välineessään yhteisen kannanoton journalistisen työn ja sitä tekevien toimittajien puolesta.

Monet ay-liikkeen viestintäihmiset ovat seuranneet huolestuneina, miten median asenne ay-liikettä kohtaan on viime vuosina kääntynyt avoimen kielteiseksi. Monet arvostetut journalistit kolumneissaan, kommenteissaan, netti-tv-lähetyksissään ja sosiaalisessa mediassa pitävät ammattiyhdistysliikettä lähes sylkykuppinaan. Kahden miljoonan palkansaajan oikeuksia puolustavia ammattiliittoja ja keskusjärjestöjä sekä näiden johtohenkilöitä halvennetaan ja solvataan erityisesti sosiaalisessa mediassa. Toimittajien ”kaverit” ja seuraajat saavat siitä sytykettä jatkaa some-kirjoittelua lähes vihapuheeseen kiihtyen.

Moniarvoisuus ja perustuslakiin kirjattu sananvapaus ovat demokraattisen yhteiskuntamme hienoimpia pilareita. Niitä pitäisi myös toimittajien osata käyttää arvostavasti ja harkitusti journalistisessa työssään ja sosiaalisessa mediassa. He toimivat esimerkkinä seuraajilleen sosiaalisessa mediassa.

Ay-liike arvostaa laadukasta journalistista työtä ja luotettavaa viestintää. Olemme surullisina seuranneet, mihin median nykyisenlainen asennoituminen ay-liikettä kohtaan johtaa. Tiukimmissa neuvotteluväännöissä kovimman kritiikin kohteiksi joutuneille ay-liikkeen vastuuhenkilöille pitää palkata turvahenkilöitä, koska aktiivikansalaisten kirjoittelu somessa ja yksityisissä viesteissä kääntyy uhkailuksi. Ei ole enää mikään uutinen, että jopa erityisavustajat nimittelevät julkisesti ay-johtajia terroristeiksi.

Journalistisen työn murros ja digitalisoituminen näyttäytyvät meille toimittajien uutislähteille huolestuttavana kehityksenä. Median omien kanavien lisääntyminen ja samalla toimittajien määrän väheneminen heijastuvat paitsi toimittajien työmäärän kasvuun myös toimitukselliseen sisältöön ja uutishankintaan. Parhaiten verkostoituneet tahot saavat sanomansa läpi varsin vähäisellä lähdekritiikillä eikä saatuja tietoja ehditä tarkistaa muista tietolähteistä.

Liittokohtaiset neuvottelut yhteiskuntasopimuksen pohjalta ovat käynnistymässä ja niihin liittyviä neuvottelutaktiikoita kommentoidaan julkisuudessa runsaasti. Ay-liikkeessä toivotaan vilpittömästi, että toimittajat ymmärtävät ja ottavat huomioon molempien osapuolten näkemykset ja toimintatavat. Perusteltu kritiikki on tervetullutta ja toivottavasti myös kritiikin kohteet saavat mediassa äänensä kuuluville.

Ammattiyhdistysliikkeen tasapuolinen kohtelu mediassa on oikea tapa osoittaa arvostusta kahden miljoonan palkansaajan työlle ja toimeentulolle. He ovat myös median välittämien uutisten tärkein ja suurin kohderyhmä.

Kirjoittaja on viestintäjohtaja Ammattiliitto Prossa.