Tekeekö some meistä susia? | Ammattiliitto Pro

Tekeekö some meistä susia?

10.9.2018 klo 06:00

Törmään työssäni välillä siihen, että kun kysymyksessä on sosiaalinen media, digi, mobiili tai muu vastaava sähköinen viestintäkanava, ihmiset saattavat menettää täysin harkintakykynsä. Nettiin kirjoitetaan kommentteja, jotka ovat loukkaavia, solvaavia, paikkansapitämättömiä tai muuten täysin asiattomia.

Jäsenemme on saattanut somessa kertoa, miten huono hänen työpaikkansa on tai millainen idiootti hänen esimiehensä on. Facebookissa on myös saatettu kertoa, että kun työnteko niin kenkutti ja ulkona oli aurinkoinen sää, niin päätinpä ottaa saikkua ja suunnata terassille. Sitten halutaan liiton apua, kun kirjoittelusta on seurannut varoitus tai joskus jopa irtisanominen.

Henkilökohtaisessa vuorovaikutustilanteessa ihmiset yleensä osaavat käyttäytyä asiallisesti toisiaan kohtaan, mutta tuntuu siltä, että sähköisessä viestinnässä degeneroidutaan ja käyttäytymissäännöt unohtuvat täysin. Hetken mielijohteesta kirjoitetaan mitä mieleen juolahtaa ilman minkäänlaista itsekritiikkiä. Kirjoitetaan sellaisia asioita, joita ei ikinä kehdattaisi sanoa kasvotusten.

Muistamme erään entisen pääministerimme, joka ulkomailla oli lähinnä kuuluisa naisseikkailuistaan. Hän ilmoitti tekstiviestillä naisystävälleen halustaan erota. Nyttemminhän tällainen tapa lienee laajemminkin yleistynyt. Tämän päivän julkisuuden henkilö saattaa kertoa saman asian suoraan somessa, josta kumppani sen sitten saa lukea.

Erään suuren läntisen valtion presidentti on tullut tunnetuksi siitä, että hän kirjoittaa Twitterissä täysin estottomasti mitä mieleen sattuu juolahtamaan.

TV:ssä pyörii mainos, jossa koulutyttö aluksi iloitsee, mutta alkaa itkeä luettuaan puhelimestaan häntä nimitteleviä ja loukkaavia nimityksiä. Monessa koulussa on kiusaamiseen otettu onnistuneesti nollatoleranssi, mutta nettikiusaamiseen koulunkin on vaikea puuttua.

Eiköhän olisi vihdoin aika digiviestimissäkin käyttäytyä aikuisen tavoin muistaen vanha kansanviisaus: Ajattele, mitä sanot, ettet sano, mitä ajattelet.

Kirjoittaja on sopimusalavastaava, joka kannustaa käyttäytymään asiallisesti toisia kohtaan myös sosiaalisessa mediassa.