Toimiva julkinen sektori on myös yritysten etu | Ammattiliitto Pro

Toimiva julkinen sektori on myös yritysten etu

19.2.2019 klo 15:45

Suomalaiset julkiset palvelut mahdollistavat suomalaisten yritysten menestymisen. Parannettavaakin on, mutta epämääräinen demonisointi ei auta ketään. Korkeatasoiset julkiset palvelut ovat hyvinvointivaltiomme kivijalka, joiden murentamisesta ei hyödy pidemmän päälle edes niitä haukkuva edunvalvontajärjestö.

Hyvinvointivaltion tuottamat palvelut mahdollistavat suomalaisille turvallisen elämän ja menestymisen edellytykset koko ihmisen elämänkaaren läpi, vauvasta vanhukseen. Toimiva ja laadukas julkinen sektori takaa sen, että hyvinvointivaltion tuottamat palvelut ovat korkeatasoisia, ja että kansalaisten ja yritysten maksamilla verovaroilla luodaan mahdollisimman suuri määrä hyvinvointia.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen hyökkäsi voimakkaasti julkista sektoria kohtaan Kauppalehdessä 4.2. julkaistussa kolumnissaan. Kuismasen mukaan julkisen sektorin resurssit kohdentuvat mukavuuspalveluiden tuottamiseen ja viihdepalveluihin, julkinen sektori on paisunut liian suureksi ja suomalaisten verorasitus on liian korkea.

Olisi hyvä kuitenkin muistaa, että vaikka esimerkiksi hoivapalveluita tuottaisikin yksityinen toimija, on se edelleen verovaroin rahoitettua. Pelkkä tuottajan vaihtuminen julkisesta yksityiseen pienentää kyllä julkisella sektorilla työskentelevien määrää, mutta verorasitetta se ei itsessään pienennä. Vaatimus julkisen sektorin pienentämisestä ja verotuksen keventämisestä onkin samaan aikaan myös vaatimus hyvinvointivaltion supistamisesta.

Julkisen sektorin demonisoinnin sijaan olisikin toivottavaa, että kun kritiikkiä julkista sektoria ja veroastetta kohtaan esitetään, määriteltäisiin myös millä tavalla julkisrahoitteisia palveluita tulisi leikata epämääräisistä mukavuus- ja viihdepalveluista puhumisen sijaan.

Julkinen sektori ei ole täydellinen, mutta kuten hoiva-alaa ja varhaiskasvatusta viime aikoina ravistelleet skandaalit ovat osoittaneet, ei yksityinenkään sektori asioita sen paremmin hoida, varsinkaan pelkän omavalvonnan varassa.

On valitettavaa, kuinka vähäisen arvon yrittäjien edunvalvontajärjestö antaa kunnilla ja valtiolla työskenteleville ihmisille. Ihmisille, jotka mahdollistavat jokapäiväisellä työllään sen, että Suomi on yksi maailman parhaista maista elää ja yrittää. Toimiva ja tehokas julkinen sektori muodostaa sen pohjan, joka takaa suomalaisille yrittäjille ja yrityksille hyvät toimintaedellytykset yrittää ja kukoistaa.

Toimiva ja laadukas julkinen sektori vahvistaa myös Suomen kansainvälistä kilpailukykyä. Esimerkiksi korkeatasoinen koulutus, toimiva infrastruktuuri ja hyvän hallinnon takaama luotettavuus ovat avaintekijöitä siinä, että ulkomaiset investoijat näkevät Suomen houkuttelevana sijoituskohteena nyt ja myös tulevaisuudessa.

Suomalainen hyvinvointivaltio tarvitsee suomalaisia yrittäjiä, ja suomalaiset yrittäjät tarvitsevat suomalaista hyvinvointivaltiota. Nämä molemmat ovat kansakuntamme peruskiviä, jotka tarvitsevat toinen toistaan kukoistaakseen.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron puheenjohtaja