Trump ja mahdollisuus edistää työtä tekevän keskiluokan asemaa | Ammattiliitto Pro

Trump ja mahdollisuus edistää työtä tekevän keskiluokan asemaa

9.11.2016 klo 16:25

USAn seuraava presidentti Donald Trump sai arvioiden mukaan paljon kannatusta valkoiselta työtä tekevältä keskiluokalta, jonka nähdään ilmaisseen tyytymättömyytensä elintason olemattomaan nousuun ja jatkuvaan työttömyysriskiin. Trump saa lainsäädäntöelimiin värisuoran, kun kongressin molemmat kamarit ovat jatkossa republikaanipuoleen hallussa, joten hänellä on mahdollisuus suuriin muutoksiin.

Amerikkalaisen työntekijän keskipalkka ei ole kasvanut sitten 1970-luvun, kertovat tulonjakotilastot. Tärkeä syy työntekijöiden heikkoon ansiotason nousuun on ollut USAn ammattiyhdistysliikkeen vaikutusvallan hurja alamäki – se ei ole pystynyt vaatimaan työntekijöille osuutta arvonnoususta. USA ei ole ratifioinut kansainvälisen työjärjestön ILOn järjestäytymisvapautta ja neuvotteluoikeutta koskevia perussopimuksia. Maassa on avoimesti käytössä menettelytapoja, joilla yritys estää työntekijöiden järjestäytymisen ja liittoon liittymisen.

Perinteisesti USAn teollisuus on sijainnut pohjoisissa osavaltioissa, jossa tehtaat ovat hyvin järjestäytyneitä ja palkkataso riittää elämiseen, sillä liitot neuvottelevat työehtosopimukset. Nykyisin suunta on toinen, sillä teollisuusyritykset perustavat uusia tehtaita USAn eteläisiin osavaltioihin. Siellä ollaan avoimesti ay-vastaisia, palkat ovat alempia kuin pohjoisessa ja työehtojen sääntely on heikompaa. Itse asiassa siellä toimitaan kuin Aasiassa, jonne Trump katsoo amerikkalaisten työpaikkojen paenneen.

Kun Volkswagenin Tennesseen Chattanoogan tehtaan työläiset halusivat järjestäytyä ammattiliittoon, osavaltion republikaaninen kuvernööri uhkasi viedä julkiset tuet pois, mikäli järjestäytyminen sallitaan. Vasta joulukuussa 2015 järjestäytyminen onnistui. Edelleen Volkswagen kieltäytyy USAssa sopimasta työehtosopimusta ammattiliiton kanssa, käyttäen neuvonantajina järjestäytymistä ammattimaisesti vastustavia lakitoimistoja. Saksalaisella autotehtaalla tämä ei kävisi laatuun.

Tuleva presidentti Trump on vaatinut, että USAssa käytetyt Applen puhelimet pitää jatkossa valmistaa USAssa. Hänellä on mahdollisuus varmistaa, ettei Applen puhelimia tehdä samoilla työehdoilla Amerikassa kuin nyt Kiinassa. Ratifioimalla ILOn työelämän perusoikeudet ja varmistamalla, että työntekijöillä on mahdollisuus kollektiivisesti neuvotella heitä koskevista työehdoista, hän voi tehdä Amerikasta taas suuren.

Varmistamalla työntekijöiden oikeudet Trump pystyy kehittämään keskiluokkaisten työtä tekevien ihmisten toimentuloa kotimaassaan.

Estämällä vapaan kaupan ja työntekijöiden mahdollisuuden puolustaa oikeuksiaan Trump ei paranna työtä tekevän keskiluokan asemaa. Jos suunnaksi valitaan tämä, Trump huomaamattaan puolustaa talouseliittiä. Nähtäväksi jää.

Kirjoittaja on Pron kansainvälisten asioiden päällikkö, joka jaksaa vielä uskoa ihmeisiin.