Turvaa lastesi tulevaisuus! | Ammattiliitto Pro

Turvaa lastesi tulevaisuus!

21.11.2019 klo 10:40

Äitinä monesti mietin, kunhan lapseni pärjäisivät maailmalla eikä se kohtelisi heitä kaltoin. Toivon, että heidän olisi hyvä elää ja me vanhempina voisimme omalta osaltamme turvata heidän tulevaisuutensa.

Tapasin lokakuussa Varsinais-Suomen alueen luottamusmiehiä ja Pron klubivastaavia työpaikkatoiminnan kehittämisillan merkeissä Turussa. Pohdimme ammattiliiton merkitystä eri näkökulmista ja esimerkiksi sitä, mitkä kolme asiaa ovat tärkeimpiä Ammattiliitto Prossa. Ryhmätyön tuloksena yhdeksi tärkeimmistä asioista nousi työehtosopimusten tuoma turva työmarkkinoilla jokaiselle, joka sen piiriin kuuluu.

Jatkoimme aiheeseen liittyvää pohdintaa ja mietitimme, miten voisimme tuoda esille työehtosopimuksen merkitystä ja tärkeyttä työelämässä. Yksi luottamusmiehistämme, Olli Vestu, kertoi, miten hän on herätellyt vielä liittoon kuulumatonta miettimään järjestäytymisen merkitystä. Olli on laittanut työkaverinsa pohtimaan, millaiset työmarkkinat hän haluaisi jättää lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Haluavatko he, että jälkipolvilla on vähintään samalla tavalla turvattu työsuhde kuin heillä itsellään on ollut. Että heillä on tehtäväkohtainen vähimmäispalkka ja että toimeentulo ei heti vaarannu sairauslomien vuoksi.

Ammattiliitot neuvottelevat työehtosopimukset ja ammattiliittojen voima neuvotteluissa on yhtä kuin sen jäsenmäärä. Jotta ammattiliitot pystyvät pitämään huolta jäsentensä työsuhteen ehdoista, se tarvitsee jokaista nykyistä ja tulevaa jäsentä. Valitettavasti kaikki työntekijät Suomessa eivät työskentele sellaisessa työpaikassa, jossa pitäisi noudattaa yleissitovuuden tai työnantajan järjestäytymisen vuoksi työehtosopimusta. Jotta saisimme mahdollisimman monelle alalle kaikkia alan työntekijöitä turvaavan yleissitovan työehtosopimuksen, ammattiliiton jäseninä tulee olla riittävästi kyseisen alan työntekijöitä.

Kun esitän kysymyksen itselleni, haluanko turvata lapsilleni ja heidän lapsilleen hyvän tulevaisuuden työelämässä, vastaus on kyllä. Ja kun tähän kysymykseen vastaan kyllä, ei ole enää epäselvää miksi kuulun ammattiliittoon. Tai jos en kuuluisi, niin liittyisin pikimmiten. Huolehditaan yhdessä lastemme turvallisesta tulevaisuudesta ja järjestäydytään siihen ammattiliittoon, joka solmii työssämme noudatettavan työehtosopimuksen!

Kirjoittaja on Pron sopimusala-asiamies.