Työmarkkinatutkimuksen mukaan entisen Pardian alat istuvat hyvin Prohon | Ammattiliitto Pro

Työmarkkinatutkimuksen mukaan entisen Pardian alat istuvat hyvin Prohon

15.4.2019 klo 08:00

Vuodenvaihteessa palkansaajajärjestö Pardia liittyi Prohon. Yhdistyminen toi uusien prolaisten lisäksi mukanaan liudan työ- ja virkaehtosopimuksia sekä joukon julkisen eli J-sektorin aloja. Tammikuussa myös entisten pardialaisten sähköposteihin saapui Pron jo perinteeksi muodostunut työmarkkinatutkimus-jäsenkysely.

Työmarkkinatutkimusta on tehty vuodesta 2008 ja se kilahtaa jäsenen sähköpostiin kaksi kertaa vuodessa. Tammikuun osiossa kysyttiin työajoista, palkkatulosta, koulutuspäivistä ja työnkuvista.

Oli jännittävää tehdä ensimmäiset analyysit. Löytyisikö entisen Pardian julkisen sektorien aloista jotain yllättävää, joka ei sovi työmarkkinateorioihin?

Ensivaikutelma on, että monissa asioissa julkinen sektori menee yhtenä sektorina Pron neljän muun yksityisen sektorin alojen joukkoon. Suorille tilastoille yleensä löytyy looginen selitys.

Tilastopalkkojen taso on yksityistä alhaisempi, mutta toisaalta työviikot ovat lyhyempi ja lomia on enemmän. Tuntipalkoissa julkinen sektori on aika lailla keskivaiheilla Pron sopimusalaryhmissä. Palkkaukseen vaikuttaa myös se, että J-sektorissa esihenkilöasemassa on vain noin 7,4 prosenttia. Koko Pron jäsenkentässä esihenkilöasemassa on 18 prosenttia prolaista.

Työnantajan kustantamissa koulutuspäivissä J-sektori on kärkipäässä. Epätietoisuus tehtävän vaativuusluokituksesta (TVL) on vähäistä – vain pankkitoimihenkilöt ovat vähemmän epävarmoja oman vaativuusluokituksensa olemassaolon suhteen.

Julkisen ja yksityisen sektorin alat pystyvät yhdessä varmasti rakentamaan vahvempaa ay-voimaa kuin erillään. On havaittu, että parempi järjestäytyminen tarkoittaa myös parempaa palkkaa ja tyytyväisyyttä työelämään.

Riippumatta siitä, onko työnantaja valtio, kunta vai yksityinen, työelämän tarpeet ovat varsin samanlaisia. Esimerkiksi teknologia vaikuttaa tietotyön tekemiseen tavalla, jossa ei kannata rakentaa edunvalvonnan siiloja. Tällä hetkellä ihmisen tekemän työn arvioidaan korvautuvan älykkäällä teknologialla varsin nopealla vauhdilla erityisesti palvelualoilla. Pron aloista rakennusalalla nykyinen ihmisten tekemä työ näyttää pysyvän suunnilleen samanlaisena kymmenen vuoden jälkeenkin.

Kuten Pron yksityiset sektorit, myös J-sektori sisältää useita erilaisia aloja. Näihin päästään pureutumaan tarkemmin uusien kyselyjen jälkeen.

Toukokuun työmarkkinatutkimuksen jälkeen ymmärrämme jo paljon enemmän, mitkä ovat entisen Pardian alojen työolojen ja työhyvinvoinnin erityispiirteet. Sitten tiedämme esimerkiksi, miten palkkausjärjestelmät toimivat yliopistoissa ja julkisen sektorin yrityksissä.

Pron työmarkkinatutkimuksiin kannattaa vastata, koska jäsenkunnan asioita edistetään paremmalla työelämätiedolla. Käytämme suoraan jäseniltä saatua dataa työssämme edunvalvonnan tukena.

(Asteikossa 100 % on maksimi.)

Tutustu web-sovelluksiin:

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron tutkija.