Työntekijä – johda itseäsi muutoksessa | Ammattiliitto Pro

Työntekijä – johda itseäsi muutoksessa

17.10.2017 klo 08:00

​Hyvässä työyhteisössä johto tunnistaa ja tiedostaa muutosprosessin eri vaiheet, osaa tiedottaa ja osallistaa henkilöstöä oikea-aikaisesti sekä huolehtii muutosten konkretisoinnista yksilön kannalta. Kuka sitten on vastuussa siitä, miten minä yksilönä ja työntekijänä suhtaudun muutokseen?

Heitin taannoisella työelämän muutokseen liittyvällä koulutusluennollani ilmaan hieman provosoivan kysymyksen: ”Kuka vastaa siitä, miten minä suhtaudun muutokseen?

Kuvittelin, että vastaus olisi itsestäänselvyys, mutta asia herättikin runsasta keskustelua. Keskustelijat kertoivat työpaikan mielipiteiden muokkaajista, jotka saavat helposti muutokseen myönteisesti suhtautuvat ihmisetkin mukaan muutosvastarintaan.

Tutkimusten mukaan myönteinen tunnetila ja asenne lisäävät oppimista, nostavat suoritustasoa ja pidentävät elämää. Tutkittua on myös se, että muutokseen positiivisimmin suhtautuvat yksilöt myös selviävät muutoksen aiheuttamasta paineesta ja stressistä kaikkein helpoimmin. Tähän joku voisi todeta, että on helppo puhua positiivisuudesta, kun taas toinen on huolissaan oman työnsä jatkumisesta yhteistoimintaneuvottelujen keskellä.

Juuri kriisitilanteissa on tärkeintä johtaa itse itseään ja näyttää työnantajalle, että minä en ole se, joka vastustaa kaikkea uutta. Omasta työmarkkinakelpoisuudestaan voi huolehtia esimerkiksi lähtemällä itse mukaan kärkijoukkoihin osallistumaan muutosten suunnitteluun. Tärkeää on pitää myös huolta omasta jaksamisestaan ja pitää stressitekijät aisoissa. Joku viisas on joskus sanonut, ettei kannata stressata asioista, joihin ei voi vaikuttaa. Toisaalta – jos voit vaikuttaa, tartu toimeen!

Koulutustilaisuuden päätteeksi totesimme yhdessä, että jokaisen henkilökohtaisella vastuulla on lopulta se, miten annamme erilaisten mielipidevaikuttajien, työpaikan jyrien ja muiden kollegojen vaikuttaa omiin ajatuksiimme. Jokainen yksilö vastaa itse siitä, miten suhtautuu muutokseen.

Kirjoittaja on Pron palvelusektorin johtaja, jonka mielestä on tärkeää johtaa itseään muutoksessa.