Työpaikan exit -strategian aika? | Ammattiliitto Pro

Työpaikan exit -strategian aika?

11.5.2020 klo 08:20

Kokoontumisrajoituksia höllätään, ulkoliikuntapaikkoja avataan ja lapset on kutsuttu takaisin kouluun. Yhteiskuntaa käynnistellään pikkuhiljaa. Uutinen koulujen avaamisesta aiheutti omassa lähipiirissäni hyvin erilaisia reaktioita. Osa meistä vanhemmista ei jaksaisi odottaa koulun ovien avautumista, toiset pohtivat uskaltaako lapsen lähettää kouluun ollenkaan.

Tuttavani näki kadulla kahden ihmisen kättelevän toisiaan tavatessaan ja kertoi suorastaan pelästyneensä näkemäänsä. Eivätkö he ole kuulleet koronasta, pitääkö heitä varoittaa? Näin nopeasti normaalista elämästä on tullut riski ja tavallisesta pelottavaa.

Suuri osa meistä toimihenkilöistä on ollut, ja on vielä jatkossakin, siinä etuoikeutetussa asemassa, että työtä voi tehdä kotoa käsin. Altistumistaan on voinut itse säädellä rajoittamalla omia ja lähimpien kontakteja.

Rajoituksilla on tuettu paitsi sairaanhoidon toimintakykyä myös yksilöiden turvallisuudentunnetta maailmassa, joka on nytkähtänyt pois paikoiltaan. Kun rajoituksien purkaminen aloitetaan, saattaa työpaikoilla vastaan tulla tilanteita, joissa kaikkia ei voida kohdella samalla tavalla. Riskiryhmään kuuluvien elämä ei palaa samaan aikaan ennalleen kuin muiden, ja tämä on otettava huomioon myös töissä.

Tämänhetkisen tiedon mukaan työpaikalle paluuta pohditaan kesän jälkeen. Työpaikoilla kannattaa pikkuhiljaa käynnistää avoin keskustelu siitä, miten omalle työpaikalle palataan sitten kun sen aika on. Tulevaa työarkea suunniteltaessa on ymmärrettävä se, että kaikki eivät voi palata fyysisesti työpaikalle yhtä nopeasti kuin toiset.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava.