Vain paholainen pukeutuu Pradaan | Ammattiliitto Pro

Vain paholainen pukeutuu Pradaan

13.4.2015 klo 06:10

Suostuisitko naamallasi tai nimelläsi markkinoimaan järjettömän kallista vaatekappaletta tai käsilaukkua, jonka tekijä saa nälkäpalkkaa eikä pysty elättämään sillä perhettään?

Eipä hätää, ei tarvitsekaan. Tilallesi riittää tulijoita: Wayne RooneyKelly BrookKylie Minogue,Sofia Coppola, Bono, Diego MaradonaAngelina JolieKeith RichardsKarl LagerfeldtMihail Gorbatshov ja Sean Connery.

Nämä kaikilta kanavilta tutut hahmot ovat kukin vuorollaan poseeranneet laukkuja ja muuta luksustavaraa valmistuttavan Louis Vuittonin tuotteita ja arvoja esittelevässä ”Core values” -kampanjassa. Se puhuu kulttuuriarvoista, perinteistä, rakennusten suojelusta, isä–tytär-suhteesta. Yhtiön tuotteita valmistavista ihmisistä, heidän lapsistaan tai elämästään kampanja ei sano mitään.

Tuoreen tutkimusraportin mukaan Prada, Hugo Boss ja Louis Vuitton kuuluvat brändeihin, jotka välittävät vähiten tuotteidensa tekijöiden työoloista, palkkatasosta ja elämänlaadusta. Laukku maksaa silmän päästä, kuten espanjankielisessä maailmassa sanotaan, mutta eettisyyslinjaus on onttoa löpinää, eikä käytännöstä kerrota. Elämiseen riittävä palkka ei kuulu näiden yhtiöiden arvoihin.

Työoloja selvittävien tutkijoiden kysymykset yhtiöillä on tapana kuitata vaikenemalla. Vastauksia heruu vasta, kun joku tarpeeksi laajalevikkinen julkaisu nostaa asiasta ison haloon.

Paljonko Pradan, Luis Vuittonin tai Hugo Bossin tuotteiden tekijä saa palkkaa? Pystyykö hän elättämään sillä perheensä ja laittamaan lapsensa kouluun? Kun brittilehti tivasi asiaa, Hugo Boss vastasi, että palkat ”sovitaan paikallisesti” ja ettei yhtiö voi niihin vaikuttaa.

Väärä vastaus.

Elämiseen riittävä palkka luokitellaan kansainvälisissä sopimuksissa ihmisoikeudeksi. Nälkäpalkka on ihmisoikeusloukkaus. YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevissa periaatteissa sanotaan selvästi, että kansainvälisesti toimiva yritys on velvollinen selvittämään tuotantoketjunsa mahdolliset ihmisoikeusloukkaukset ja ryhtymään toimiin niiden korjaamiseksi.

Luksusmerkkien pääkonttoreissa ohjeita ei ole sisäistetty. Ainakaan Prada ja kumppanit eivät välitä olla näissä asioissa ”eksklusiivisia”, siis erottua eettisyydessä edukseen.

Mihin sarjaan tämä linjaus pistää luksuslaukkujen kanssa poseeraavat merkkihenkilöt? Rahatukkuun haksahtaneiksi hölmöiksi vai moraalittomiksi paholaisiksi?

Mikäpä minä olen tuomitsemaan. Enhän kirkkoihin kuulumattomana voi kysyä Paaviltakaan. Hänen tammikuista Filippiinien-matkaansa markkinoitiin pitkin Metro Manilan katuja julisteilla, joita sponsoroi alipalkattua pätkätyövoimaa hyödyntävä hampurilaisketju McDonalds.

Kirjoittaja on Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskuksen SASKin viestintäpäällikkö.