Väkivallan vastainen sopimus vaakalaudalla homo- ja transfobian vuoksi | Ammattiliitto Pro

Väkivallan vastainen sopimus vaakalaudalla homo- ja transfobian vuoksi

13.5.2019 klo 09:25

Kansainvälinen työjärjestö ILO valmistelee uutta yleissopimusta naisiin ja miehiin työpaikalla kohdistuvan väkivallan ja häirinnän lopettamisesta. Tällä hetkellä suojamekanismit ja oikeusturva ovat puutteelliset. Koko sopimus on kuitenkin vaakalaudalla homo- ja transfobian takia. Toisaalta ihmisoikeuksia käytetään pelinappulana.

Neuvottelut sopimuksesta ovat edenneet hitaasti, työnantajat vastustavat sitovaa yleissopimusta ja myös osa hallituksista suhtautuu asiaan nihkeästi. Keskeiseksi kysymykseksi on noussut, voiko sopimuksessa mainita seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt yhtenä erityisen haavoittuvassa asemassa olevana ryhmänä. Osa hallituksista haluaa koko maininnan LHBTI-ihmisistä pois sopimustekstistä. Monessa Afrikan maassa homous on laitonta ja ryhmään kohdistuu paljon suoranaista vainoa myös työelämässä.

Viime vuoden ILO:n työkonferenssissa vaikeat keskustelut päättyivät siihen, että useat Afrikan maiden hallitusten edustajat marssivat ulos salista. Kompromissina määritelmä haavoittuvista ryhmistä poistettiin itse sopimustekstistä ja siirrettiin sopimusta täydentävään suositukseen.

Pian alkoi liikkua tietoa, että jotkut työnantajat haluavat pitää haavoittuvien ryhmien määritelmän mukana sopimustekstissä vain saadakseen koko sopimuksen kaatumaan lopulta äänestyksessä.

Esityksestä päätetään kesäkuussa ILO:n työkokouksessa Genevessä. On tärkeää, että työelämän väkivaltaa ja häirintää vastaan saadaan sitova yleissopimus ja sitä täydentävä suositus. Sopimuksen tulee kattaa kaikki työntekijät ilman syrjintää ja tunnustaa erityisen haavoittuvassa asemassa olevat henkilöt. Muotoilun on oltava kuitenkin myös sellainen, että se edistää sopimuksen ja sitä täydentävän suosituksen hyväksymistä ja käyttöönottoa.

Ammattiliitoilla on tärkeä rooli työelämän syrjinnän vastustamisessa. Solidaarisuus ja toimiminen heikommassa asemassa olevan puolella ovat ammattiyhdistysliikkeen keskeisiä ajatuksia. Niin kauan, kun syrjintää esiintyy, siitä on puhuttava ja sitä vastaan on toimittava.

Kansainvälistä homo-, bi- ja transfobian vastaista päivää vietetään perjantaina 17. toukokuuta. Kirjoittaja on Pron tasa-arvoasiantuntija.

LHBTI-työntekijät ovat lesboja, homoja, biseksuaaleja, transihmisiä ja intersukupuolisia ihmisiä.
YK:n kansainvälinen työjärjestö ILO täyttää tänä vuonna 100 vuotta.
ILO:ssa päätöksentekoon osallistuvat delegaatiot hallituksista, työnantajapuolelta sekä työntekijäpuolelta.