Vesinainen: 20 sekunnin käsienpesu on ylellisyyttä Indonesiassa | Ammattiliitto Pro

Vesinainen: 20 sekunnin käsienpesu on ylellisyyttä Indonesiassa

18.5.2020 klo 09:00

Koronapandemian taltuttamiseksi puhdas vesi on tärkeämpää kuin koskaan ennen, mutta läheskään kaikilla sitä ei ole käytössään.

vesinainen_koronakriisissa

Indonesiassa ensimmäinen koronavirustartunta raportoitiin vasta maaliskuun alussa, vaikka tauti oli jyllännyt lähimaissa jo tammikuusta lähtien. Tautia vastaan ryhdyttiin taistelemaan samoin asein kuin Suomessakin: käsienpesulla, turvaväleillä ja kotona pysymisellä. Käsienpesun 20 sekunnin sääntöä alettiin saarnata somessa ja mediassa parhaana keinona koronavirusta vastaan.

Säännöllinen ja perusteellinen käsienpesu on kuitenkin mahdotonta kymmenille miljoonille ihmisille, joilla ei ole käytössään puhdasta juoksevaa vettä. Arvioiden mukaan keskimäärin 74 prosentilla väestöstä on pääsy puhtaaseen veteen ja maan pääkaupungissa Jakartassa enimmillään noin 60 prosentilla on käytössään vesijohtovesi. Puhtaan veden hankkiminen jakelijoilta on pienituloisille kotitalouksille kallista ja lisää heidän taloudellista ahdinkoaan.

Puhtaan veden tuottamiseen liittyvät investoinnit näyttävät kuitenkin jäävän tuonnemmaksi koronakriisin jälkeiseen aikaan, mikä on toisaalta ymmärrettävää. Nyt investoidaan erilaisiin desinfiointi- ja puhtaanapitoratkaisuihin, tai sitten ei investoida lainkaan. Scope Asia oli kaukaa viisas tässä asiassa, sillä jo viime marraskuussa teimme asiakkaallemme konseptiehdotuksen hygieniaratkaisuista kriisitilanteissa. Mukana ehdotuksessamme oli myös uusia suomalaistuotteita. Silloin ne eivät herättäneet kiinnostusta, mutta nyt ne ovat ajankohtaisempia kuin koskaan ennen.

Mutta miten myyntityö Indonesiassa sujuu, kun asiakkaita ei voi tavata kasvokkain? Olemassa olevien asiakassuhteiden hoitaminen onnistuu WhatsAppin, Skypen ja sähköpostin kautta, mutta tarjousneuvotteluiden käyminen etänä on haasteellista. Se, mikä on koronarajoitusten aikana pitkälti jäissä, on uusasiakashankinta. Markkinointiviestinnän rooli myyntiliidien hankkimisessa korostuu, mutta asiakassuhteen ja -luottamuksen luominen ilman kasvokkaista tapaamista on vaikeaa, ja erityisesti Kaakkois-Aasian bisneskulttuurissa.

Haluatko kuulla lisää Vesinaisen työstä ja arjesta? Kerro toiveesi: t.harjuniemi(at)scope-asia.com

Kirjoittaja toimii PT. Scope Asia Internasionalin markkinointiasiantuntijana Indonesiassa. Hän on yrittäjä ja toimittaja, ja jotkut prolaisista saattavat muistaa hänet Pron kehittämisasiantuntijana.