Vesinainen: Suomalaisyritykset kansainvälistyvät vaistojensa varassa | Ammattiliitto Pro

Vesinainen: Suomalaisyritykset kansainvälistyvät vaistojensa varassa

9.12.2019 klo 13:10

Kaakkois-Aasian kehittyvät maat tarvitsevat kipeästi teknologiaa ja osaamista muualta maailmasta. Ne ovat vauhdilla siirtymässä työvoimavaltaisesta teollisuudesta kohti korkean teknologian ja lisäarvopalveluiden teollisuutta. Ja hi-tech –osaamistahan juuri Suomella olisi tarjota vaikka kuinka, mutta miksi kauppa ei käy.

vesinainen_singaporessa

Suomalaisyritykset tuntuvat väheksyvän markkinatutkimusten merkitystä uusille markkinoille pääsyssä. Ne luottavat enemmän vaistoihinsa, käy ilmi Avaintulos Oy:n selvityksestä. Puolet Aasiaan lähteneistä suomalaisyrityksistä ei tehnyt minkäänlaista markkinatutkimusta, ja valtaosa niiden kohtaamista markkinaongelmista onkin seurausta siitä. Ongelmat eivät käy ilmi heti, vaan vasta vuoden tai kahden kuluttua, jolloin rahaa on jo palanut pirusti.

Kävin keskustelemassa Sami Jääskeläisen kanssa Scope Asian tarjoamista markkinapalveluista yrityksille, jotka hakevat uusia markkinoita Indonesiasta.

Sami työskentelee Nordic Innovation Housessa, joka on Singaporessa toimiva pohjoismaisten teknologiayritysten ja start-upien verkosto. Se tarjoaa pehmeän laskun yrityksille ensin Singaporeen ja sitä kautta muihin Kaakkois-Aasian maihin. Sillä on tällä hetkellä 46 yritysjäsentä eri puolilta Pohjoismaita.

”Ensimmäinen askel on tulla käymään täällä Singaporessa. Se on osa markkinatutkimusta, ja vain sitä kautta voi ymmärtää, miten tämä markkina toimii”, Sami korostaa.

Me Scope Asiassa markkinatutkimuksen lisäksi voimme auttaa yritystä markkinoille pääsyssä, ja toimia yrityksen maahantuonti-, jakelija- ja huoltokumppanina. Olemme Indonesiassa ja Itä-Timorissa toimiva Go Green -integraattori, jonka liikeideana on tuoda yhteen maailman parhaimpia teknologisia ratkaisuja ja niiden avulla ratkaista kehittyvien maiden kehitys- ja ympäristöongelmia. Edustamme muun muassa kahta suomalaista teknologiayritystä.

Haluatko kuulla lisää Vesinaisen työstä ja arjesta? Lähde mukaan blogimatkalle ja kerro toiveesi: t.harjuniemi@scope-asia.com.

Kirjoittaja toimii PT. Scope Asia Internasionalin johtajana Indonesiassa. Hän on yrittäjä ja toimittaja, ja jotkut prolaisista saattavat muistaa hänet Pron kehittämisasiantuntijana.