Vesinainen: Tarina suomalaisinnovaation matkasta Indonesiaan | Ammattiliitto Pro

Vesinainen: Tarina suomalaisinnovaation matkasta Indonesiaan

11.2.2019 klo 08:00

​Turismi imee Balin kuiviin. Matkailuteollisuus käyttää saaren pohjavedenkulutuksesta 65 prosenttia.

Indonesian Bali on yksi maailman suosituimmista lomakohteista. Se tunnetaan luonnonkauniina jumalten saarena vihreine riisipeltoineen, vehreine viidakkoineen ja solisevine vesiputouksineen. Balilla on kuitenkin vesipula.

Vettä kulutetaan paljon enemmän kuin mitä sitä on tarjolla. IDEP Foundationin mukaan joillain alueilla pohjaveden pinta on laskenut 50 metriä viimeisten kymmenen vuoden aikana – erityisesti Etelä-Balilla, minne turismi on keskittynyt – ja saaren toiseksi suurimman pintavesilähteen, Buyan-järven pinta on laskenut viisi metriä vuodesta 2012.

Samaan aikaan kun makeanveden lähteet ehtyvät, ne myös saastuvat yhä pahemmin. Syitä ovat muun muassa puutteellinen jäteveden käsittely ja jätehuolto sekä maatalouden käyttämät kemikaalit.

Merivesi on käyttämätön luonnonvara

Jäteveden käsittelyä kuvaa hyvin se, että olen asunut täällä viidessä eri omakotitalossa, mutta yhdenkään talon jätevesikaivoa ei ole tarvinnut tyhjentää. Miten se on mahdollista? Täällä puhutaan niin sanotusta septisestä tankista, ja joka talossa on omansa. Jos tankkia ei tarvitse koskaan tyhjentää, niin minusta sen pohjassa täytyy olla reikä. Ja jos siellä on reikä, jäteveden täytyy imeytyä maahan ja sitä kautta pohjaveteen.

Edellisessä talossamme porakaivo ja septinen tankki olivat ihan vierekkäin. Heh heh, taisimme suihkussa käydessämme suihkutella ihan sitä itseämme. Toki monille alueille on vedetty jätevesiviemäristö, mutta kaikki talot eivät ole siihen liittyneet.

Makeanveden lähteiden ehtyessä meriveden puhdistaminen juoma- ja käyttövedeksi lisääntyy, mutta sitä pidetään edelleen kalliina vaihtoehtona. Merivedestä saa hyvää juomavettä käänteisosmoosimenetelmällä, mutta se on energiaintensiivinen menetelmä, jolloin verkkovirralla tai dieselgeneraattorilla tuotettuna veden hinta muodostuu korkeaksi.

Ja juuri tässä on meidän markkinarako. Edustamamme Solar Water Solutionsin aurinkoenergialla toimivat vedenpuhdistuslaitteet laskevat juomaveden tuotantokustannuksia merkittävästi.

Suhteita ja suosituksia Indonesiassa

Mutta kilpailu Aasiassa alalla kuin alalla on kovempaa kuin missään muualla maailmassa. Vastassa ovat alan huiput – ja huiputtajat – joka maailmankolkasta.

Monissa kansainvälisestä kaupasta kertovissa lehtijutuissa korostetaan ihan kliseeksi asti suhdeverkoston ja läsnäolon merkitystä. Olen haastatellut useita Aasian kaupan asiantuntijoita, ja kaikki sanovat tätä samaa.

Kun me puolisoni Markun kanssa aloitimme Solar Water Solutionsin myyntiedustajina, kävimme ensimmäiseksi läpi oman verkostomme Kaakkois-Aasiassa, jota olimme viiden vuoden ajan rakentaneet. Olemme alusta alkaen koonneet listaa haastateltavistamme ja kontakteistamme, ja pitäneet heihin yhteyttä myös jutun julkaisun jälkeen – jos emme muuten, niin ainakin vuosittain lähettämämme uuden vuoden tervehdyksen muodossa.

Huomasimme, että verkostomme täällä Balilla oli pieni. Siksi pyysimme mukaan tiimiimme hyvän ystävämme Wekku Sääsken, joka on asunut täällä jo pitkään. Hänen mukanaan tuoman laajan verkoston kautta voimme nyt helpommin lähestyä kohderyhmiämme, esimerkiksi rannikkoalueen hotelleja. Ilman, että joku yhdistää tai suosittelee, on turha kuvitella saavansa kontaktia kohdeasiakkaaseen.

Tätä meidän myyntiprosessia rakentaessamme kaivoin esille vanhan juttuni, jossa olin haastatellut suomalaista, lähes 20 vuoden ajan Aasiassa toiminutta myyntiedustajaa. Hän sanoo jutussa näin: ”Suomalaiset yritykset lähettävät tuote-esittelijän, joka kiertää yrityksiä ja pitää esityksiä saaden useimmiten myönteisen vastaanoton. Sitten Suomen päässä ihmetellään, kun kauppa ei käy, vaikka tuote on maailman paras.”

Kaupat eivät etene ilman suhteita ja suosituksia. Siksi ykkösasiamme nyt onkin verkoston laajentaminen. Täällä kun tuntee jonkun henkilön, hän esittelee sinut mielellään jollekin toiselle. Usein nämä ovat sellaisia esittelyitä, joista ei ole välitöntä hyötyä, mutta niitä pitää vaalia ja uskoa, että ne tuottavat tulosta tulevaisuudessa.

Tämä on tarina myyntiedustajan työstä ja elämästä Indonesiassa. Lähde mukaan blogimatkalle ja kerro, mistä aiheista sinä haluaisit kuulla lisää: tanja.harjuniemi@solarwatersolutions.fi.

Kirjoittaja toimii suomalaisen vesiteknologiayrityksen Solar Water Solutionsin myyntiedustajana Bali-Indonesia alueella. Hän on yrittäjä ja toimittaja, ja jotkut prolaisista saattavat muistaa hänet Pron kehittämisasiantuntijana.