Vuoden 2015 ay-teko kasvaa | Ammattiliitto Pro

Vuoden 2015 ay-teko kasvaa

11.1.2016 klo 08:50

Tuttavaperheen nuorimies aloitti vuokrayrityksen palveluksessa muutama kuukausi sitten. Hänen vanhempansa, jotka itse työskentelevät vakituisissa työsuhteissa, päivittelevät nuorensa työelämän alkutaivalta.

Vuokrayritys ilmoittaa työkeikasta muutamaa päivää aikaisemmin. Jos et heti vastaa puheluun, niin jo kymmenenkin minuutin viivästymisen päästä saat kuulla, että työ on annettu toiselle. Työkohdekin voi muuttua saman päivän aikana useamman kerran: ”Sori, me ollaankin ylibuukattu tää aikaisemmin sulle ilmoitettu kohde”.  Suojavaatteita noudetaan omalla ajalla ja perehdyttäminen on sitä sun tätä.

Nöyryyttä heittopussina olo kasvattaa. Eräs isä oli kiinteistöalan purkuhommissa valittanut sitä, kuinka raskasta joulu on heidän perheelleen. Lapsi on vasta niin pieni, että vanhemmat eivät ole halunneet kertoa hänelle, että joulupukkia ei ole olemassa. Isä suri, että mitähän lapsi miettii, kun kuulee, että joulupukki ei tuonutkaan hänelle sellaista lelumäärää kuin muille. Ei vaikka lapsi on ollut kuinka kiltti!  Ihana lapsuuden illuusiohahmo saa nilkin kaavun.

Kaupan alalla työskentelevää vuokratyöntekijää oli vuokrayritys varoittanut, että banaania ei kannata ottaa evääksi mukaan ”Hei, miten niin, banaanihan on mitä kätevin eväs?”. ”Voivat luulla, että olet varastanut sen ja milläs todistat”.

Samainen vuokratyöntekijä oli myös joutunut maksamaan 85 euron kassakoulutusmaksun.  Maksu palautettiin myöhemmin hänelle ja muille kurssilaisille. Ei kuitenkaan ennen kuin ammattiliitto oli puuttunut asiaan.

Esimerkkejä on kymmenittäin, sadoittain. Välillä täytyy oikein huokaista ja todeta Stanislaw Jerzy Lecin sanoin ”On ollut aikoja, jolloin orjat oli laillisesti ostettava”.

Ammattiyhdistysliike on laittanut koko arvovaltansa peliin uhmatessaan pakkolakeja. Tämä on hyvä asia, koska se sokea Reettakin näkee, että lakien takana on aivan muiden tahojen kuin yhteiskunnan etu.

Pätkätyöntekijät tarvitsevat ammattiyhdistysliikkeeltä yhtä voimakasta tukea. Vuokratyöntekijöiden pitää liittyä liittoihin ja viedä siellä asiaansa eteenpäin. Ammattiliitto Prossa käynnistyy vuoden 2016 alussa vuokratyöfoorumi, jonka tehtävä on kehittää vuokratyöntekijöiden ja muiden rikkonaisissa työsuhteissa työskentelevien edunvalvontaa.  Halukkaat pätkätyöläiset voivat ilmoittautua liittomme järjestösihteeri Petteri Halvarille  petteri.halvari@proliitto.fi.

Viime vuoden ay-teoksi nousi Operaatio Vakiduunin huikea suoritus. Vapaaehtoiset keräsivät kansalaisaloitteeseen 62 516 vahvistettua kannatusilmoitusta. Aloitteessa vaaditaan, että nollatuntisopimukset on kiellettävä lailla määrittämällä osa-aikatyöhön vähintään 18-tunnin viikkotyöaika. Lisäksi työsopimuslain edellytyksiä työajan määritelmästä on täsmennettävä, jotta parannetaan osa-aikatyötä tekevien mahdollisuuksia arvioida ennakkoon työaikaansa ja ansiotasoaan sekä parantaa työsuhde- ja sosiaaliturvaa. Eduskunnalle aloite luovutettiin 4. joulukuuta 2015 ja sen käsittely eduskunnassa alkaa helmikuussa 2016.

Yhdessä tekemällä onnistuu!

Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Ammattiliitto Prossa.