Vuokratyötä vai nuudelia? | Ammattiliitto Pro

Vuokratyötä vai nuudelia?

18.8.2016 klo 08:25

Nyt alkaa olla viimeiset hetket kuunnella Mambaa ja hokea itselleen että vielä on kesää jäljellä – vaikka ikkunasta näkyvä keli muistuttaa enemmän lokakuun loppua kuin elokuuta.

Opiskelijoille syksy tuo paluun opintojen ääreen ja opintotuen aiheuttamaan niukkaan todellisuuteen, kun on aika sanoa hyvästit työnteolle ja palkkakuiteille. Opiskeluiden ohessa on kuitenkin mahdollisuus tehdä töitä, joten vielä ei kannata vaipua epätoivoon kaupan nuudeliosastoa tuijottaen.

Opiskelijat työllistyvät yhä yleisemmin vuokratyöhön, joko pysyvästi yhdessä yrityksessä tai tekemällä satunnaisia keikkoja eri yrityksissä. Vuokratyöllä on kuitenkin huono maine, osittain perustellusti ja perusteetta, ja näitä työtehtäviä onkin huomattavasti enemmän avoinna kuin muita paikkoja. Vuokratyö voi kuitenkin olla hyvä ja joustava tapa rahoittaa elämäänsä opintojen aikana, joten ennakkoluulot kannattaa heittää romukoppaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö vuokratyössä, niin kuin muissakin työsuhteissa, pitäisi vahtia että pelisäännöt ovat selvät ja niitä noudatetaan molemmin puolin.

Apuna toimii oma ammattiliittosi, joka solmii työehtosopimuksia sinun suojaksesi ja samalla vahtii sen noudattamista. Ammattiliitto Pro solmii näitä sopimuksia lähes 60, ja Prohon voit liittyä jo opiskeluaikana liittymällä Pro-opiskelijoiden jäseneksi. Jos olet töissä, muista varmistaa myös työttömyysturvasi ja kassamaksujesi tila.

Työnteko opiskelujen aikana voi poikia muutakin kuin jääkaapin täydennystä. Hakeutumalla omalla alalla toimivaan yritykseen, koulutusta vastaavaan tehtävään tai ei, saa jalkansa oven väliin ja pääsee aloittamaan äärettömän tärkeiden verkostojen luonnin jo varhain. Työn ohella verkostoja voi luoda opiskelukavereiden kanssa sekä osallistumalla opiskelijajärjestöjen, kuten ainejärjestöjen, opiskelijakuntien tai esimerkiksi Pro-opiskelijoiden toimintaan. Kattavat verkostot ovat tämän päivän työelämässä kriittisiä ja aiheesta kirjoittaa loistavasti Turun ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila blogissaan ”Rehtorin vinkit, osa 2: opiskelijat.”

Tomi Peltonen

Pro-opiskelijat ry puheenjohtaja