Yhteisöllisyys kantaa vaikeina aikoina | Ammattiliitto Pro

Yhteisöllisyys kantaa vaikeina aikoina

30.3.2020 klo 08:35

Elämme kirjaimellisesti poikkeuksellista aikaa. Pieni näkymätön virus on muuttanut elämäämme niin työssä kuin vapaa-ajallakin.

Moni jäsenistämme on siirtynyt työskentelemään etätöihin kotiin tai vapaa-ajan asunnolle. Tilannetta ei helpota se, että koska päiväkodit ja koulutkin ovat osin kiinni, on jälkikasvu myös kotona omine tarpeineen. Yllättäen moni vanhempi on joutunut totuttelemaan uuteen rooliin kotiopettajana ja siinä samalla ne omatkin työt pitäisi pystyä tekemään.

Töitä tehdään siis poikkeuksellisissa olosuhteissa ja ne yritetään hoitaa mahdollisimman tehokkaasti ja laadusta tinkimättä. Tämä tarkoittaa sitä, että moni joutuu viimeistään nyt kiinnittämään huomiota kotikonttorinsa ergonomiaan ja opettelemaan etäyhteydenpidon mahdollistavan teknologian käyttöä sekä oman itsensä johtamista. Helposti käy niin, että työ ja vapaa-aika sekoittuvat, kun se läppäri nököttää siinä keittiön pöydän reunalla yötä päivää ja kiusaus ihan vain pikaisesti vilkaista sähköpostit voi käydä ylitsepääsemättömäksi. Meidän on kuitenkin jokaisen pidettävä itse huoli jaksamisestamme myös tässä muuttuneessa tilanteessa ja rajata selkeästi vapaa-aika irti työtehtävistä. Ulkona saa onneksi vielä liikkua, joten hyvä keino irtautua työstä on lähteä, vaikka heti koneen sammuttamisen jälkeen, lenkille ja nauttia luonnon virkistävästä vaikutuksesta.

Rutiinit ovat monille ihmisille tärkeitä ja ne luovat turvaa sekä epämääräisten asioiden jäsentymistä mielessämme. Joillekin on jo syntynytkin uusia rutiineja etätyöhön siirryttäessä. Aamu voi alkaa töihin kävellen eli tehdään pieni lenkki, siirtyminen työpaikalle, vaikka se työpaikka sijaitseekin nyt kotona. Pidetään kunnon kahvitauot ja lounastauolla käydään ulkona hengähtämässä ja ajatellaan jotain ihan muuta kuin työtä. Joissakin työyhteisöissä on otettu tavaksi aloittaa aamu edelleen yhteisellä aamukahvilla, mutta nyt se pidetään virtuaalisesti. Samalla voidaan rupatella tulevan päivän töiden lisäksi muustakin, vaikka muuttolintujen bongauksesta.

Kurjin tilanne on varmasti heillä, joiden työt loppuvat kokonaan tai määräajaksi. Huoli taloudellisesta selviytymisestä on silloin todellinen ja epävarmuus tulevaisuudesta jäytää mieltä. Moni työnsäkin vielä säilyttänyt miettii, miten pitkään tätä tilannetta jatkuu, miten minun ja läheisteni käy? Nämä ja monet muut kysymykset kuormittavat mieltä ja aiheuttavat unettomia öitä.

Vaikeina aikoina käy kuitenkin usein niin, että yhteishenki tiivistyy ja sosiaalisten verkostojen merkitys korostuu. Sosiaalinen tuki ja mahdollisuus puhua jollekin mieltä askarruttavista asioista nouseekin nyt arvoon arvaamattomaan. Huolehditaan siis jokainen omasta ja muiden hyvinvoinnista sekä jaksamisesta niin, että kaikki pysyvät kelkassa mukana, eikä kukaan jää yksin. Luonto ei onneksi lue uutisia ja jatkaa kevään etenemistä niin kuin aina ennenkin. Se luo uskoa tulevaisuuteen ja siihen, että kyllä me tästäkin koettelemuksesta lopulta selviämme.

Kirjoittaja on Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija.