Yrittäjän vilpitön huoli työntekijästä | Ammattiliitto Pro

Yrittäjän vilpitön huoli työntekijästä

24.10.2018 klo 14:35

Yrittäjät ovat viime aikoina kovasti esiintyneet yksittäisen työntekijän edunvalvojana. Olemme saaneet lukea lehdestä Suomen Yrittäjien kehottavan yrittäjäjäseniään maksamaan työntekijöidensä jäsenmaksut YTK-kassaan.

Hyväntekijöinä esiintyvät yrittäjät väittävät huolehtivansa työntekijöidensä toimeentulosta mahdollisen työsuhteen päättymisen jälkeen. Toisin sanoen huolehtivat työntekijästä sen jälkeen, kun ovat itse irtisanoneet henkilön. Jos yrittäjät oikeasti olisivat huolissaan työntekijöidensä hyvinvoinnista, he tutustuisivat ammattiliiton jäsenyyteen tarkemmin. Kassamaksu on vain pieni osa jäsenyyden eduista.

Pelkällä kassan jäsenyydellä saa toki ansiosidonnaisen työttömyysturvan. Kassamaksulla ei esimerkiksi saa neuvontapalveluja työpaikan hankalissa tilanteissa, kuten irtisanomistilanteissa. Ammattiliitto myös tarvittaessa neuvottelee työntekijöidensä puolesta ongelmatilanteissa. Omalla kokemuksellani voin sanoa pienissä firmoissa ongelmien varsin usein syntyneen tietämättömyydestä, usein nimenomaan yrittäjän puolella. Kun työntekijällä on liitto takana, niin työnantajatkin saavat työpaikalle oikeita neuvoja.

Kuvaava yrittäjien (tässäkin) toiminnassa on yrittäjien huono tietämys työelämän pelisäännöistä.  Hyvän työpaikan yksi peruspilari on yhdenvertainen kohtelu. Millä perusteella yrittäjät jättävät maksamatta muiden kuin YTK-kassan jäsenten kassamaksut? Yrittäjät tukevat tällöin ainoastaan yhden kassan toimintaa ja asettavat työntekijänsä eriarvoiseen asemaan keskenään. Se siitä puolueettomasta toiminnasta. Myös ammattiliiton jäsenille on mahdollista maksaa työnantajan puolesta kassamaksun osuus. Ammattiliitot mielellään auttavat maksatuksessa.

Taitaa yrittäjillä taustalla olla aivan muut intressit, kuin huoli työntekijästä.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava.