SCORE -projekti | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Projekti toteutettiin yhdessä espanjalaisen CCOO Industrian kanssa. Suomesta mukana oli viisi yritystä: Metsä Tissue, Konecranes, Stora Enso, Tikkurila ja Valmet.

Komissio on määritellyt yritysten yhteiskuntavastuun “käsitteeksi, jossa yritykset yhdistävät vapaaehtoisesti sosiaaliset ja ekologiset huolenaiheensa liiketoimintaansa ja vuorovaikutukseensa sidosryhmiensä kanssa”. Työntekijät ja heidän edustajansa ovat eräitä pääsidosryhmiä tässä prosessissa.

SCORE -projekti yritysten yhteiskuntavastuusta toteutettiin yhdessä espanjalaisen CC.oo Industrian ja heidän tutkimusyrityksensä ISTASin kanssa. Projektiin saatiin EU rahoitus. Projektiin valittiin viisi yritystä kummastakin maasta, Suomesta: Valmet, Konecranes, Tikkurila, Metsä Tissue ja Stora Enso.

Projektin tavoitteena oli tuottaa opas yrityksen yhteiskuntavastuusta (CSR) avuksi koulutuksiin yms. Jokainen osallistuja painotti CSR asioiden tärkeyttä ja sitä, että myös ammattiliittojen ja henkilöstön on syytä olla mukana yrityksen yhteiskuntavastuun kehittämisessä ja valvonnassa. Projekti avasi uusia ajatuksia ja tarkoitus on seurata osallisten yritysten toimia CSR asioissa myös tulevaisuudessa. Lisäksi CSR asioita otetaan keskusteluun yritysten kanssa yleisemminkin ja EWC:t valjastetaan myös ottamaan asia käsittelyynsä ja seurantaan

Lisäksi kehitettiin työkaluja koulutukseen ja työntekijöiden ja heidän edustajiensa sitouttamiseen – esimerkkejä haettiin yrityksiltä sekä tehtiin ohjeistuksia, joita voidaan käyttää CSR asioissa yrityksen sisällä.

Projekti päättyi vuonna 2016.

SCORE-opas
Brochure SCORE