Lomaraha | Ammattiliitto Pro

Lomaraha perustuu työehtosopimukseen

Se summa, joka tilillesi rapsahtaa lomailusta huolimatta, koostuu lomapalkasta ja yleensä lomarahasta. Summan maksuajankohta vaihtelee työpaikka- ja työehtosopimuksittain, mutta se on aina vähintään keskimääräistä kuukausituloasi vastaava summa.

Lomaraha on lisäpalkkio, joka on 50 prosenttia vuosilomapalkasta. Se maksetaan lomapäivien normaalin palkan lisäksi yleensä joko vuosiloman jälkeen, ennen vuosilomaa tai kahdessa erässä ennen ja jälkeen loman. Perinteisesti lomarahan saaminen on vaatinut sen, että työntekijä palaa töihin loman päätyttyä. Alkuun lomarahan nimi olikin lomaltapaluuraha.

Joillakin työpaikoilla sovitaan lomarahan vaihtamisesta vapaapäiviksi.

Mihin lomaraha perustuu?

Lomaraha ei perustu vuosilomalakiin vaan työehtosopimukseen, työsopimukseen tai työpaikan käytäntöön. Lain mukaan työntekijällä on oikeus palkalliseen lomaan, eli loma-ajalta maksetaan vähintään työntekijän säännönmukainen palkka luontaisetuineen.

Lomarahaa ei pidä sekoittaa lomapalkkaan tai lomakorvaukseen, sillä nämä kaksi perustuvat lakiin.

Mitä eroa on lomarahalla ja lomakorvauksella?

Lomakorvauksella puolestaan tarkoitetaan korvausta, joka maksetaan työsuhteen loppuessa tai työntekijän lähtiessä esimerkiksi asepalvelukseen. Lomakorvauksella korvataan pitämättömät lomat.

29.6.2017 Päiviön potti - eli miten syntyi lomaraha

25.4.2017 Vuosiloma, kesäloma - joko teillä ihmetellään tavallisimpia lomakysymyksiä?

Etkö ole varma, miten soveltaa vastausta?

Jäsen, ota yhteyttä meihin maksutta

Etkö ole vielä jäsen?

Liity tästä ja saat asiantuntijoidemme kaikki palvelut heti käyttöösi