Lomat ja vapaat | Ammattiliitto Pro

Milloin kesäloman voi pitää?

Vuosiloma pidetään arkipäivinä. Näitä ovat kaikki muut viikonpäivät paitsi sunnuntai, kirkolliset juhlapäivät, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, juhannusaatto, pääsiäislauantai ja vappupäivä. Kaikki päivät jotka on kalenterissa merkitty punaisella, ovat vapaapäiviä. Lisäksi muiden pyhien osalta on määräyksiä työehtosopimuksissa.

Paljonko kesälomaa kertyy?

Vuosilomalain mukaan saat lomaa 2,5 arkipäivää/täysi lomanmääräytymiskuukausi, paitsi jos työsuhteesi on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä kestänyt alle vuoden – tällöin saat lomaa 2 arkipäivää/lomanmääräytymiskuukausi.
Vuosilomaa kertyy lain mukaan 30 arkipäivää lomamääräytymisvuodessa silloin, kun työsuhde on kestänyt yli vuoden.

Milloin voit pitää ensimmäisen kesäloman?

Lisätietoa vuosilomasta

Kaikkiin vuosiloman perusasioihin löydät vastaukset Pron omasta Lomailijan pikaoppaasta. Voit tutustua materiaaliin itsenäisesti tai yhdessä työkavereidesi kanssa. Oppaan tiedot perustuvat huhtikuussa 2018voimassa olevaan lainsäädäntöön. Apua saat myös SAK:n ja Ammattiliitto Pron yhteistyönä toteuttamasta Vuosilomaoppaasta. Ajantasaisen lainsäädännön voit tarkistaa aina osoitteessa finlex.fi.

Työlainsäädäntöä paremmista oikeuksista on sovittu työehtosopimuksissa. Useilla prolaisilla aloilla tällaisia ovat esimerkiksi kolmen kuukauden äitiysloma, palkallinen isyysvapaa ja lomaraha sekä arkipyhiä edeltävien työpäivien lyhennykset.

Lakisääteisestä isyysvapaan pidennyksestä löydät tietoa Kansaneläkelaitoksen verkkosivuilta.

Vuorotteluvapaalle voi jäädä kokoaikatyöntekijä ja työntekijä, jonka työaika on yli 75 prosenttia alan kokoaikatyön työajasta.

Lue tarkemmin erilaisista vapaista:

Etkö ole varma, miten soveltaa vastausta?

Jäsen, ota yhteyttä meihin maksutta

Etkö ole vielä jäsen?

Liity tästä ja saat asiantuntijoidemme kaikki palvelut heti käyttöösi