Vanhempainvapaa | Ammattiliitto Pro

Vanhempainvapaa

Perhevapaat auttavat sovittamaan yhteen vanhemmuuden ja työelämän velvoitteet. Pienten lasten vanhempana voit järjestää työaikasi lasten hoitojärjestelyjen kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Sinulla on lain perusteella oikeus äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainvapaisiin, kokoaikaiseen ja tilapäiseen hoitovapaaseen sekä työstä poissaoloon pakottavasta perhesyystä. Osittainen vanhempainvapaa ja osittainen hoitovapaa edellyttävät sopimusta työnantajasi kanssa.

Vanhemmat voivat joustavasti jakaa perhevapaita keskenään ja niitä voivat käyttää lapsen kanssa samassa taloudessa asuvat vanhemmat. Voit jäädä hoitamaan omaa biologista tai adoptiolasta sekä muuta kanssasi vakituisesti samassa taloudessa asuvaa lasta, kuten avio- tai avopuolison lasta tai perheeseesi sijoitettua tai perheesi huollossa olevaa lasta.

Lisää tietoa perhevapaista, hoitorahasta, työhön paluusta ja irtisanomissuojasta voit lukea kirjautumalla jäsennumerollasi Proplussaan. Juttele myös luottamusmiehesi kanssa tai ole yhteydessä lähimpään Pron aluetoimistoon tai työsuhdeneuvontaan.

Etkö ole varma, miten soveltaa vastausta?

Jäsen, ota yhteyttä meihin maksutta

Etkö ole vielä jäsen?

Liity tästä ja saat asiantuntijoidemme kaikki palvelut heti käyttöösi