Kenet voi lomauttaa? | Ammattiliitto Pro

Kenet voi lomauttaa?

Lomauttaa voi ainoastaan toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa olevia. Poikkeuksena ovat sijaisuuteen perustuvat määräaikaiset työsuhteet. Tällöin sijainen voidaan lomauttaa, jos myös sijaistettava lomautettaisiin kyseisessä tilanteessa.

Lomautusperuste voi kohdistua

• Tiettyihin osastoihin tai toiminnallisiin yksikköihin.
  • Koko henkilöstöön.

Tarve lomauttaa voi johtua

• Tietyn tuotteen menekkivaikeuksista, jolloin vaikutukset kohdistuvat vain tiettyyn tuotantolinjaan. Tällöin työnantajan on ensisijaisesti osoitettava lomautettaville muuta työsopimuksen mukaista työtä esimerkiksi toiselta osastolta.
  • Todellisia perusteita lomautukselle ei ole, jos lomautettujen töitä teetetään esimerkiksi vuokratyövoimalla.

Vähentämisjärjestys

Lomautuksissa noudatetaan työehtosopimuksessa sovittua vähentämisjärjestystä.

Vähentämisjärjestykseen kiinnitetään erityistä huomiota, kun lomautustarve ei koske kaikkia työntekijöitä. Tällöin ensimmäisinä lomautettavien joukossa eivät saa olla osan työkyvystään kyseisen työnantajan palveluksessa menettäneet. Huomiota kiinnitetään myös työsuhteen pituuteen ja alaikäisten lasten määrään.

Yt-neuvotteluissa on voitu sopia lisäksi paikallisesti asioita, jotka on otettava huomioon päätettäessä lomautettavista.

Etkö ole varma, miten soveltaa vastausta?

Jäsen, ota yhteyttä meihin maksutta

Etkö ole vielä jäsen?

Liity tästä ja saat asiantuntijoidemme kaikki palvelut heti käyttöösi