Työehtosopimukset: Raha, pankit, perintä ja pelit | Ammattiliitto Pro | Ammattiliitto Pro

Raha, pankit, perintä, pelit ja palvelut

Rahoitus-, rahankäsittelypalvelut-, palkka-, talous- ja henkilöstöhallintoalan sekä luottotieto- ja perintäalojen sekä Danske Bankin, Finnveran, Silta Oy:n, Veikkauksen, PALTAn, Eläketurvakeskuksen ja Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan työehtosopimukset.

Rahoitusalan työehtosopimus on yleissitova, eli sitä noudatetaan kaikkiin alalla työskenteleviin toimihenkilöihin, esimiehiin ja asiantuntijoihin. Alan tutuimpia toimijoita ovat pankit, lisäksi alalla toimii korttiyhtiöitä ja rahoitusalaa palvelevia yhtiöitä. Pron jäsenten työpaikkoja ovat esimerkiksi OP Ryhmän osuuspankit, Danske Bank, POP Pankit, säästöpankit, Ålandsbanken, Handelsbanken ja Nets.

Myös luottotieto- ja perintäalan yleissitovaa työehtosopimusta noudatetaan kaikkiin alalla työskenteleviin toimihenkilöihin, esimiehiin ja asiantuntijoihin. Alan tunnetuimpia toimijoita ovat muun muassa Intrum Justitia, Lindorff, OK Perintä, Suomen Asiakastieto ja Svea Perintä.

Pro solmii taloushallintoalan sekä palkka- ja henkilöstöhallintoalan työehtosopimukset, joita noudatetaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n jäsenyrityksissä. Sopimusta noudatetaan myös muun muassa kopiointialalla, vartiointialalla sekä autonrengasalalla. Prolaiset työskentelevät muun muassa tilitoimistoissa kirjanpitäjinä, palkanlaskijoina ja muissa alojen asiantuntijatehtävissä.

Pelialan asiantuntijoiden työehtosopimuksen Veikkauksessa neuvottelee Pro.

Lista työehtosopimuksista: