Työehtosopimukset: Tekstiili, muoti, lasikeraaminen, kumiteollisuus, kenkä- sekä kultaseppäteollisuus | Ammattiliitto Pro | Ammattiliitto Pro

Aloja ovat tekstiili-, muoti-, vaate-, lasikeraaminen-, kenkä- ja nahka- sekä kultaseppä- ja kumiteollisuusalat. Jäsenistöä työskentelee tehtäväalueilla, joita ovat esimerkiksi tuotekehitys, myynti, markkinointi, hallinto, kunnossapito ja logistiikka. Tyypillisiä tehtävänimikkeitä ovat suunnittelija, laborantti, tekninen asiantuntija, työnjohtaja, tuotannonsuunnittelija, mallimestari, sihteeri, assistentti, tuoteassistentti, henkilöstöassistentti, markkinointiassistentti, menetelmäteknikko, valmistuspäällikkö, palkanlaskija, kirjanpitäjä, talousassistentti, tuotesuunnittelija- ja asiantuntija, ostaja ja IT-alan eri nimikkeet.

Kumiteollisuudessa jäsenemme työskentelevät yrityksissä, jotka valmistavat muun muassa auton renkaita, letkuja, silikonituotteita ja tiivisteitä.

Kultaseppäteollisuuden yritykset valmistavat ja muotoilevat jalometallista tuotteita. Tekstiili- ja muotialan yritykset valmistavat vaatteita ja muotituotteita sekä muita tekstiilituotteita.

Kenkä- ja nahkateollisuuden yritykset valmistavat kenkiä ja laukkuja sekä muita nahkatuotteita.

Lasikeraaminen teollisuuteen kuuluu eri toimialoja, lasia jalostavaa teollisuutta ja keramiikkateollisuutta sekä lasitusalaa.

Lista työehtosopimuksista: