Tukea yt-menettelyyn | Ammattiliitto Pro

Pidäthän meidät ajan tasalla

Keräämme Prossa tietoa käynnissä olevista yhteistoimintaneuvotteluista yt-seurantalomakkeen kautta. On tärkeää, että kerrot meille yt-neuvotteluiden alkamisesta. Näin tieto yt-neuvotteluiden alkamisesta tavoittaa hyvissä ajoin esim. liiton työttömyyskassan, jolloin voimme vaikuttaa siihen, että työttömäksi tai lomautetuiksi jäävät jäsenemme saavat työttömyyspäivärahansa joutuisasti.

Muista tiedottaa jäsenille

Kerro yt-neuvotteluiden kulusta riittävän usein ja kysy myös jäseniltä heidän omia näkemyksiään. Muista myös, että luottamusmiehellä on oikeus ottaa jäsenet koolle työpaikalla neuvottelujen kuluessa. Tiedottamisen avuksi on liitteenä Luottamusmies tiedottaa -lomake, täytä se ja lähetä jäsenille.

Tarjoa liiton jäsenyyttä

Moni havahtuu ymmärtämään ammattiliiton jäsenyyden tärkeyden vasta, kun työnantajan taloudellinen tai tuotannollinen tilanne johtaa muutoksiin työtehtävissä tai aiheuttaa työvoiman vähentämistarpeen. Korkea järjestäytymisaste antaa myös sinulle laajemman tuen, kun neuvottelet työnantajan kanssa. Liiton jäseneksi pääsee kätevämmin täyttämällä liittymislomakkeen netissä.

Julkisuus

Mitä laajemmat yt-neuvottelut, sitä varmemmin ne kiinnostavat mediaa. Lue vinkkejä haastattelutilanteeseen.

Uudelle uralle

Liiton Pro Noste- palvelusta jäsenemme saavat neuvontaa työnhakuun, urasuunnitteluun ja omassa työssä kehittymiseen liittyvissä kysymyksissä.

Apua ahdistavaan tilanteeseen

Yt-neuvottelut ja työsuhteen päättyminen ahdistavat melkein jokaista. Yksin asian kanssa ei kannata jäädä ja ammattiapuun kannattaa tarttua ennakkoluulottomasti. Pro Noste tarjoaa jäsenistömme käyttöön psykologipalvelut.

Neuvotteluoppaasta apua

Fudut vai -neuvotteluoppaasta on apua neuvottelutilanteissa. Tyypillisiä kompastuskiviä yt-neuvotteluissa -esitykseen on koottu tyypillisemmät pulmatilanteet, joihin saatat neuvotteluissa törmätä. Pron ja SAK:n yhteisessä Yhteistoimintaoppaassa on selitetty koko yhteistoimintalaki.

Työttömyyskassa ja toimeentulotuki

Ajankohtaista tietoa työttömyysajan toimeentulosta löydät Työttömyysturvan infopaketti- ja lomautus-oppaasta ja Työttömyyskassojen yhteisjärjestön (Tyj) verkkosivuilta.

Sinä olet meille tärkein

Tukenasi on alasi sopimusala-asiamies lähimmässä aluetoimistossa sekä työehtosopimuksenne neuvotellut sopimusalavastaava Helsingissä.