Työharjoittelu | Ammattiliitto Pro

Työharjoittelu

Harjoittelijana pääset soveltamaan koulussa oppimaasi teoriaa työelämässä ja verkostoitumaan tulevan alasi työnantajiin jo opiskellessa. Työharjoittelusta tulee maksaa palkka. Erityisesti ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoiden kannattaa tehdä harjoittelusta työsopimus.

Tehdäänkö korkeakoulun harjoittelijalle työsopimus? Saako harjoittelusta työtodistuksen?

Ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa opiskelevan opiskelijan työharjoittelu perustuu pääsääntöisesti työsopimukseen ja se tehdään työsuhteessa yritykseen. Pelkkä harjoittelusopimus tehdään vain, jos työsuhteen tunnusmerkit eivät täyty.

Työharjoittelusta kannattaa allekirjoittaa työsopimus ja suorittaa harjoittelu oman alasi työtehtävissä mukauttaen ne vastaamaan tutkintosi vaatimuksia yhteistyössä työnantajan kanssa. Kun olet tehnyt työsopimuksen harjoittelun ajalle, parannat omaa asemaasi ja olet myös yrityksen työterveyshuollon sekä työsuojelun piirissä.

Muista pyytää harjoittelun jälkeen harjoittelupaikastasi työtodistus, joka helpottaa seuraavan työpaikan etsimistä.

Pitääkö opiskelijalle maksaa työharjoittelusta palkkaa?

Palkaton harjoittelu on valitettavasti yleistynyt. On olemassa lukuisia työnantajia, jotka eivät joko maksa harjoittelijoille palkkaa ollenkaan tai maksavat vain niin pientä korvausta, ettei sitä voida oikeasti pitää palkkana. Me Prossa olemme sitä mieltä, että harjoitteluista pitää maksaa tehtävien mukaista palkkaa. Useassa työehtosopimuksessamme onkin erikseen sovittu harjoittelijan palkasta.

Kuka auttaa korkeakoulun työharjoittelijaa?

Työharjoittelussa työnantaja nimeää sinulle työpaikkaohjaajan, joka toimii yhteyshenkilönäsi työpaikan ja koulun välillä. Hän suunnittelee työpaikalla tapahtuvaa oppimistasi, ohjaa ja tukee sinua työssäsi, mutta myös arvioi eri osapuolten kanssa oppimistasi sopimusten ja suunnitelmien mukaan. Ohjaajallesi kuuluu myös maksaa korvaus.

Oman alan ammattiliittoon kannattaa liittyä jo opiskeluaikana. Silloin saat apua esimerkiksi harjoittelun työsopimuksen tekemiseen tai neuvoja harjoittelupaikan työn tekemisen käytäntöihin liittyviin kysymyksiin. Pron opiskelijajäsenyys on maksuton ja saat samat edut kuin muutkin jäsenet. Ammattikorkeakoulusta valmistuvia jäseniämme ovat esimerkiksi insinöörit, rakennusmestarit, tradenomit ja laboratorioanalyytikot. Yliopistosta valmistuvia Pron jäseniä voivat olla kauppatieteilijät, diplomi-insinöörit ja luonnontieteilijät.

Saako toisella asteella opiskeleva työharjoittelija palkkaa?

Koulutussopimus tai ”amisreformi tuli voimaan vuoden 2018 alussa. Uudistus selventää opiskelijan ja työnantajan asemaa. Opiskelija tulee työpaikalle koulutussopimuksen turvin, joka laaditaan oppilaitoksen ja työnantajan välillä. Koulutussopimuksen mukaan harjoittelija ei ole työsuhteessa yritykseen, yrityksellä ei ole palkanmaksuvelvoitetta ja terveydenhoito hoituu koulun kautta.

Voit toki koulutussopimuksesta huolimatta solmia työsopimuksen työnantajan kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tekemästäsi työstä maksetaan palkkaa työehtosopimuksen mukaan. Useassa Pron työehtosopimuksissa onkin määritelty harjoittelijan palkka. Usea yritys tarjoaa kuitenkin ateriakorvauksen ja kannustinrahan hyvin tehdystä työstä. Erilaisista mahdollisuuksista kannattaa jutella työnantajan edustajan kanssa. Jos olet Pron opiskelijajäsen, saat apua ja vinkkejä neuvotteluihin Noste Urapalvelustamme maksutta.

Mitä oppisopimuskoulutus tarkoittaa?

Jos olet vähintään 15-vuotias, voit opiskella oppisopimuskoulutuksessa. Se on suosittu tapa hankkia ammattti, syventää omaa ammatillista osaamista tai hankkia kokonaan uutta osaamista. Käytännössä teet silloin määräaikaisen työsopimuksen yrityksen kanssa.

Oppisopimuskoulutus on päätoimista opiskelua ja vaatii oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja itsenäistä otetta. Pääosa opiskelusta tapahtuu käytännön tehtävissä työpaikalla. Sinulle räätälöidään henkilökohtainen opiskeluohjelma, jossa otetaan huomioon aikaisempi osaamisesi.

Mitä oppisopimuskoulutus maksaa?

Teoriaopinnot ovat opiskelijalle maksuttomia. Koulutuksen järjestäjä, kuten oppisopimuskeskus tai -toimisto, maksaa työnantajallesi kulukorvausta ohjauksestasi aiheutuneista kuluista. Tekemästäsi työstä maksetaan vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa, joka on yleensä noin 70—80 % alan vastaavasta palkasta tai alimmasta taulukkopalkasta.

Työpaikalla sinulle nimetään vastuullinen kouluttaja joka vastaa työssäoppimisesi ohjauksesta ja kouluttamisesta työtehtäviin. Työnantajasi vastuulla on, että voit osallistua teoriaopintoihin henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi mukaisesti. Koulutuksen päätyttyä saat työnantajalta todistuksen, joka sisältää arvion oppimastasi. Voit myös siirtyä koulutussopimuksesta oppisopimuskoulutukseen ja viimeistellä opintosi oppisopimuksessa.

Onko harjoittelupaikka hukassa? Ota käyttöösi Pron Työpaikkatutka, joka päivystää vapaita harjoittelu- ja työpaikkoja puolestasi.

Noste Urapalvelustamme saat henkilökohtaista apua harjoittelupaikan hakemiseen sekä työuran suunnitteluun.

Haasteita harjoittelupaikassa? Pron työsuhdeneuvonta auttaa.

Etkö ole varma, miten soveltaa vastausta?  Jäsen, ota yhteyttä meihin maksutta

Etkö ole vielä jäsen? Liity tästä ja saat asiantuntijoidemme kaikki palvelut heti käyttöösi