Vuorotteluvapaa | Ammattiliitto Pro

Voit jäädä vuorotteluvapaalle, jos teet kokoaikatyötä tai jos työaikasi on yli 75 prosenttia alan kokoaikatyön työajasta. Lisäksi sinulla on oltava työhistoriaa vähintään 20 vuotta ennen vuorotteluvapaan alkamista.

Vuorotteluvapaalle jääminen edellyttää myös, että sijaiseksi palkataan työtön työhakija, jonka työttömyys on jatkunut yhdenjaksoisesti tai osissa vähintään 90 kalenteripäivää vuorotteluvapaan alkamista edeltäneiden 14 kuukauden aikana. Yhden päivän työttömyys riittää, jos sijainen on alle 30-vuotias työtön työnhakija, jonka ammatti- tai korkeakoulututkinnon suorittamisesta on kulunut enintään vuosi, tai jos sijainen on vuorotteluvapaan alkaessa alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias.

Vuorotteluvapaan kesto on vähintään 100 ja enintään 180 kalenteripäivää. Jos vuorotteluvapaasi kestää alle 180 päivää, vapaata voidaan pidentää enintään 180 päivään, jos sovit tästä työnantajasi kanssa vähintään kaksi kuukautta ennen alun perin sovitun vuorotteluvapaan päättymistä.

Vuorotteluvapaalta ei voi jäädä suoraan vanhuuseläkkeelle. Vuorotteluvapaan yläikäraja on sidottu lakisääteiseen vanhuuseläkeikään siten, että se on vanhuuseläkkeen alkamisen alaikäraja vähennettynä kolmella vuodella. Vuorotteluvapaan yläikäraja ei koske ennen vuotta 1957 syntyneitä.

Voit jäädä uudestaan vuorotteluvapaalle siinä vaiheessa, kun edellisestä vuorotteluvapaastasi on kulunut vähintään viisi vuotta.

Vuorotteluvapaan ajalta maksetaan vuorottelukorvausta, jonka suuruus on 70 prosenttia siitä työttömyyspäivärahasta, johon sinulla olisi oikeus työttömäksi jäädessäsi. Työttömyyspäivärahan lapsikorotuksia ei oteta huomioon.

Lisätietoja vuorotteluvapaasta saat työ- ja elinkeinotoimistosta ja vuorottelukorvauksesta Pro-kassasta.