Nollatuntisopimus | Ammattiliitto Pro

Nollatuntisopimus sitoo paikalleen

Nollatuntisopimus tarkoittaa, että työntekijän työtuntien minimimääräksi on sovittu nolla tuntia. Jos työnantajalla ei ole tarjolla tehtäviä. työntekijä on käytännössä työttömänä.

Laki ei tunne nollatuntisopimuksia, mutta käytännön työelämässä niitä tehdään. Tilastokeskuksen mukaan nollatuntisopimuksella työskentelevillä viikkotuntien määrä on tavallisesti keskimäärin 23 tuntia viikossa. Monet nollatuntisopimuksia tehneistä ovat nuoria.

Nollatuntisopimus tarkoittaa, että työntekijän työtuntien minimimääräksi on sovittu nolla, eli työntekijä on käytännössä työttömänä, jos työnantaja ei tarjoa työtunteja.

Nollatuntisopimus voi olla joko määräaikainen tai vakituinen. Se sitoo enemmän kuin keikkatyö, sillä keikkatyössä tehdään uusi työsopimus uuden keikan ilmaantuessa, kun taas nollasopimuksen tehnyt työntekijä on koko ajan työsuhteessa ja sidoksissa työnantajaan. Etukäteen voi olla vaikea tietää tulevia työvuoroja, joten oman talouden ja ajankäytön suunnittelu on hankalaa.

Ammattiliitto Pro vastustaa nollatuntisopimuksia

Nollasopimuksia pidetään työntekijän kannalta epäreiluina. Työntekijä voidaan irtisanoa vain vähentämällä tunnit nollaan, ja työnantaja välttyy irtisanomiskorvauksilta. Työntekijän sairastuessa työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa sairausajalta. Työnantaja voi kiertää myös lomarahojen maksamista: jos työntekijälle ei ole kertynyt tarpeeksi työtunteja loman ansaitsemiseen, ei lomarahaakaan tarvitse maksaa.

Nollatuntisopimus voi viedä työttömyyskorvauksen

Mikäli työnantaja ei ole pitkään aikaan tarjonnut työtunteja ja työntekijä haluaa itse irtisanoutua, tulee hänelle työttömyysturvaan tavanomainen 90 päivän karenssi, koska työn vähyys ei ole pätevä syy irtisanoutumiselle. Ei ole myöskään itsestään selvää, että nollatuntisopimuksella työskennellyt henkilö on oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan, sillä sen saaminen edellyttää vähintään 18 työtuntia viikossa.