Vuokratyö | Ammattiliitto Pro

Vuokratyö

Jos teet vuokratyötä, sovelletaan sinuun lähtökohtaisesti samoja säännöksiä kuin muihinkin työsuhteisiin. Lain mukaan vuokratyöntekijöitä kohdellaan yhdenvertaisesti muihin työntekijöihin nähden. Silti vuokratyötä vaivaa usein sekä työnantajien että työntekijöiden huono tietämys työelämän vastuista ja normeista.

Vuokratyöntekijänä olet kirjoittanut työsopimuksen vuokratyötä välittävän yrityksen kanssa, joka myös on työnantajasi. Vuokratyöyritys maksaa myös palkkasi ja hoitaa kaikki muutkin työnantajalle kuuluvat velvoitteet. Muista tehdä työsopimuksesi aina kirjallisesti.

Työsi teet kuitenkinkin käyttäjäyrityksessä, joka ostaa työpanoksesi vuokratyöyritykseltä. Käyttäjäyritys ohjaa, perehdyttää ja opastaa sinua työssäsi.

Työehtosopimuksissa on tietyillä aloilla sovittu, milloin vuokratyötä tai ulkopuolista työvoimaa voidaan käyttää. Myös tilaajavastuulaki asettaa käyttäjäyritykselle tiettyjä velvoitteita.

Jäikö vuokratyöstä kysyttävää? Pron työsuhdeneuvonta ja aluetoimistot vastaavat mielellään kysymyksiisi. Lisää tietoa löytyy myös vuokratyöoppaastamme.