Lakkoavustus | Ammattiliitto Pro

Lakkoavustus

Pro aloittaa kolmen vuorokauden työnseisauksen 9. joulukuuta viidellä sopimusalalla. Kolme päivä kestävä työnseisaus koskee 9.12.2019 kello 0.00–11.12.2019 kello 23.59 välillä alkavia työvuoroja määrätyillä työpaikoilla. Lisäksi Pro aloittaa kolmen päivän työnseisauksen 11. joulukuuta suunnittelu- ja konsulttialalla.
Suunnittelu- ja konsulttialalle myös kolmas työnseisaus 16. joulukuuta alkaen.

Pron työnseisaus koskee toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaisia töitä teknologiateollisuudessa, suunnittelu- ja konsulttialalla, kemianteollisuudessa sekä kumi- ja lasikeraamisessa teollisuudessa.

Mikäli sinulle tulee ansionmenetystä työnseisauksen takia, maksamme avustuksen. Edellytyksenä on Pron voimassa oleva jäsenyys.

Laskelma 70 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 35 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 54 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 51,10 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 105 euron lakkoavustuksesta: (Lakossa, ansionmenetystä 12 tunnin työvuorosta, jos työnseisauspäivän työvuorosi olisi ollut 12 tuntia). Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 40 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 89 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 69,40 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Hakuaika ja maksatus

Aikaa avustuksen hakemiseen sinulla on yksi kuukausi siitä, kun saat meiltä sähköpostiviestin asiasta. Maksamme avustuksia kahdesti viikossa.

Muutama vinkki ennekuin aloitat lakkoavustuksen hakemisen!

Muista täyttää kaikki vaaditut kentät. Järjestelmässä näkyy useita lakkoja, jotka on jaettu päivämääriin viikoittain. Täytä kaikki järjestelmällisesti, joka päivä erikseen. Kun hakemus on Pron  puolelta hyväksytty sitä ei voi enää muuttaa. Jos hakemus on vielä "haettu tilassa" sitä voi jäsen vielä itse muuttaa.

Nän haet avustusta

Avustusta haetaan sähköisellä lomakkeella ja haku edellyttää kirjautumista Proplus-tunnuksilla.
 Hakemuksen tehdään avustushakemus-kirjautumissivulta, joka on https://lakko.proliitto.fi (vaatii kirjautumisen).

Tarvitset hakemusta tehdessäsi:

• jäsennumerosi, jonka näet muovisesta jäsenkortistasi ja Pro-sovelluksesta
  • henkilötunnuksesi
  • tilinumerosi (IBAN-muodossa, esimerkki: FI1234567812345678)
  • luottamusmiehesi nimen.

Kirjaudu sisään Proplus-tunnuksillasi

• Klikkaa työnseisauspäivä-linkkiä
  • Valitse alasvetovalikosta:
    • Lakossa, ansionmenetystä tai
    • Lakossa, ansionmenetystä 12 tunnin työvuorosta (jos työnseisauspäivän työvuorosi olisi ollut 12 tuntia).

Sivulla antamasi tiedot (yhteys) on suojattu.

Maksatusaikataulu

Maksamme avustuksia kahdesti viikossa. Minkä verran aikaa hakemuksesi käsittelyyn menee, sitä emme pysty varmuudella sanomaan: voit tarkistaa hakemuksesi tilan Proplussan aloitussivulta Minä / Jäsentietoni -kohdasta.

Kiitos, että olet mukana!

Haluamme kiittää sinua, että omalla toiminnallasi osoitat tukesi työtaistelutilanteessa. Tarvitsemme jokaista prolaista. Panoksesi on arvokas.

Kaveri kans!

Ammattiliitto on yhtä kuin sen jäsenet. Mitä enemmän meitä on, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on vaikuttaa. Jos työpaikallasi on kollega, joka ei vielä kuulu Prohon, suosittele hänelle jäsenyyttämme. Esittelet esimerkiksi jäsenetuja helposti verkkosivuillamme, proliitto.fi kohdassa Pron jäsenyys, liittyminenkin onnistuu helposti siellä.

Muistithan, että palkitsemme sinut uusien prolaisten hankinnasta: saat valintasi mukaan joko K- tai S-ryhmän 40 euron lahjakortin.

Katso pelisäännöt tästä »