Ylityökielto | Ammattiliitto Pro

Mitä tarkoittaa ylityökielto?

Ylityökiellolla kielletään tekemästä kaikkea säännöllisen työajan ylittävää työtä. Tällaista työtä on esimerkiksi liukumien kerryttäminen, varsinainen lisä- ja ylityö, säännöllisen työajan ulkopuolella tapahtuvaan päivystykseen liittyvä lisä- ja ylityö tai matkustaminen säännöllisen työajan ulkopuolella.

Mitä tarkoittaa vuoronvaihtokielto?

Vuoronvaihtokiellon aikana toimihenkilöt eivät sovi työnantajan kanssa työvuorojen vaihtamisesta.

Pitääkö minun ilmoittaa työnantajalle, että olen mukana?

Ei tarvitse. Ammattiliitto Pro on toimittanut tarvittavat ilmoitukset valtakunnansovittelijalle ja työnantajaliittoon.

Työnantaja uhkailee tai aikoo kerätä nimilistoja. Miten toimin?

Emme hyväksy tällaista toimintaa, ilmoita asiasta heti luottamusmiehellesi, joka on yhteydessä Pron aluetoimistoon.

Uhkaukset ovat perusteettomia ja nimilistoja ei saa kerätä. Laillisiin työtaistelutoimenpiteisiin osallistumisesta ei seuraa kenellekään mitään rangaistusta, koska työntekijällä on laillinen oikeus osallistua niihin.

Koskeeko ylityökielto vain Pron jäseniä?

Kaikki ylityökiellon piirissä olevan työpaikan asiantuntijat, esimiehet ja toimihenkilöt pidättäytyvät tekemästä ylitöitä, riippumatta siitä ovatko he Pron, jonkun toisen järjestön jäseniä tai järjestäytymättömiä.

En ole varma työskentelenkö ylityökiellon piirissä olevassa yrityksessä. Mitä teen?

Tarkista tilanne ottamalla yhteyttä luottamusmieheesi tai oman alueesi sopimusala-asiamieheen.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?  Ota yhteyttä luottamusmieheesi tai sopimusalaasi hoitavaan alueesi asiamieheen. Voit ottaa yhteyttä myös työsuhdepäivystykseemme, joka päivystää maanantaista perjantaihin kello 8.30–16.00.

Liity meihin Sivun alkuun