Työttömyys ja Työttömyyskassa Pro | Ammattiliitto Pro

Työttömyys

Työttömyyskassa Pro turvaa toimeentulosi työttömyyden, vuorotteluvapaan ja työllistymistä edistävien palveluiden aikana. Kassa myös opastaa, neuvoo ja tiedottaa etuuksista ja niiden hakemisesta.

Jäsenenä sinua palvelevat kokeneet asiantuntijat, jotka tuntevat alasi erityispiirteet ja auttavat sinua kaikissa työttömyysturvaan liittyvissä asioissa.

Työttömyyskassaan liittyminen

Prolaisena kuulut Työttömyyskassa Prohon, ja saat ansiosidonnaista työttömyysturvaa sen ehtojen täyttyessä. Liittymään Pron jäseneksi pääset tästä.

Jos opiskelet ja käyt opintojen ohella töissä ja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan vaadittavat työssäolon vähimmäisehdot täyttyvät, kerrytät oikeutta tähän turvaan. Jäsenyys Työttömyyskassa Prossa alkaa aikaisintaan työsuhteen alkamispäivästä ja siitä, kun jäsenmaksu on maksettu. Lue lisää opiskelijan työttömyysturvasta.

Työttömyyskassan jäsenmaksu

Jäsenyys kassassa säilyy, kun maksat jäsenmaksun kaikilta kuukausilta, joilta sinulle kertyy palkkatuloa. Työttömyyskassa Pron maksamista etuuksista peritään työttömyyskassan jäsenmaksu automaattisesti.

Sähköinen asiointi

Työttömyyskassa Pron jäsenenä käytössäsi on sähköinen asiointijärjestelmä. Palvelussa voit muun muassa selata ja päivittää omia ja maksatukseen liittyviä tietojaan, viestiä kassan etuuskäsittelijöiden kanssa sekä lähettää kaikki päivärahahakemukset ja liitteet sähköisesti. Palvelun käyttö on sinulle maksutonta.

Tarkemmin tietoa sähköisestä asioinnista saat täältä.

Työttömyyskassan käsittelyaika

Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat tutkitusti Suomen ripeimpiä. Jos siis joudut työttömäksi, on selustasi turvattu. Oman hakemuksen käsittelytilannetta voit seurata työttömyyskassan sähköisessä asioinnissa. Yleisestä käsittelytilanteesta työttömyyskassassa voit lukea täältä.

Työssäoloehto

Ansiopäivärahaa maksetaan, jos olet jäsenyysaikanaan täyttänyt työssäoloehdon sekä maksanut jäsenmaksut työskentelyajalta. Työssäoloehto täyttyy, kun ole ollut työttömyyttä edeltäneen 28 kuukauden aikana 26 kalenteriviikkoa sellaisessa palkkatyössä, jossa työaika on kunakin viikkona ollut vähintään 18 tuntia.

Katso tarkemmat tiedot työssäoloehdosta täältä.

Päivärahan hakeminen

Kun haet päivärahaa, työnhaun täytyy olla voimassa työttömyyden tai lomautuksen aikana. Työnhaku aloitetaan ilmoittautumalla työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon eli TE-toimistoon viimeistään ensimmäisenä työttömyys- tai lomautuspäivänä. Ensimmäisen ansiopäivärahahakemuksen voi lähettää työttömyyskassalle liitteineen kahden viikon työttömyyden tai lomautuksen jälkeen. Lue lisää päivärahan hakemisesta.

Työttömyyskassan maksama liikkuvuusavustus

Työttömyyskassat maksavat liikkuvuusavustusta, jonka tarkoituksena on tukea työn vastaanottamista pitkän työmatkan päästä. Voit hakea liikkuvuusavustusta, jos vastaanotat työttömänä kokoaikatyön, jonka edestakainen työmatka on yli kolme tuntia tai osa-aikatyön, jonka edestakainen työmatka on yli kaksi tuntia. Lue lisää liikkuvuusavustuksesta.

Yrittäjän työttömyysturva

Siirtyminen palkansaajasta yrittäjäksi vaikuttaa työttömyysturvaan. Lue lisää.

Työttömyyskassan yhteystiedot

Työttömyyskassa Pron yhteystiedot löydät täältä.

​Etkö ole varma, miten soveltaa vastausta?

Jäsen, ota yhteyttä meihin maksutta

Etkö ole vielä jäsen?

Liity tästä ja saat asiantuntijoidemme kaikki palvelut heti käyttöösi