Työnseisaukset | Ammattiliitto Pro

Ajankohtaiset ohjeet:

Pikalinkit: Vuorotyö Ylityökielto Vuoronvaihtokielto Osallistumisilmoitus Etätyö Ketkä osallistuvat? | Luontoisedut Työterveys Tulospalkkio | Vapaat, lomat ja poissaolot | Avustus | Mistä syksyn 2018 työnseisaukset johtuvat?

Mitä tarkoittaa lakonalainen työ?

Pro on asettanut erikseen nimetyt työpaikat tietyillä sopimusaloilla työnseisauksen piiriin. Tämä tarkoittaa sitä, että näillä työpaikoilla kyseisen työehtosopimuksen soveltamisen piiriin kuuluvat työt ovat työnseisauksen piirissä eikä niitä saa tehdä kukaan.

Miten vuorotyössä olevat toimivat?

Oleellista on se, milloin työvuoro alkaa. Työnseisauksen piirissä ovat erikseen määriteltynä aikana alkavat työvuorot.

• Jos työvuorosi alkaa ennen työnseisauksen alkamisaikaa, teet työvuoron normaalisti. Vuoro tehdään, vaikka se jatkuisi työnseisauksen alkamisajan yli.
  • Jos työvuorosi alkaisi työnseisaukselle määriteltyjen kellonaikojen sisällä, et mene työvuoroon.
  • Jos työvuorosi alkaa työnseisaukselle määriteltyjen kellonaikojen jälkeen, teet työvuoron normaalisti.

Entä ylityökielto, onko se edelleen voimassa?

Lue lisää ylityökiellosta täältä.

Mitä vuoronvaihtokielto tarkoittaa?

Vuoronvaihtokiellon aikana toimihenkilöt eivät sovi työnantajan kanssa työvuorojen vaihtamisesta.

Pitääkö minun ilmoittaa työnantajalle, että olen mukana?

Ei tarvitse. Ammattiliitto Pro on toimittanut tarvittavat ilmoitukset valtakunnansovittelijalle ja työnantajaliittoon.

Työnantajani kysyy, voisinko tehdä etätöitä työnseisauksen aikana. Mitä vastaan?

Myös etätyö on lakonalaista, joten sitäkään et tee työnseisauksen aikana.

Työnantaja uhkailee tai aikoo kerätä nimilistoja työnseisaukseen osallistuvista. Miten toimin?

Emme hyväksy tällaista toimintaa, ilmoita asiasta heti luottamusmiehellesi, joka on yhteydessä Pron aluetoimistoon.

Uhkaukset ovat perusteettomia ja nimilistoja ei saa kerätä. Laillisiin työtaistelutoimenpiteisiin osallistumisesta ei seuraa kenellekään mitään rangaistusta, koska työntekijällä on laillinen oikeus osallistua lakkoon.

Osallistuvatko työnseisaukseen vain Pron jäsenet vai kaikki liitosta riippumatta?

Kaikki työnseisauksen piirissä olevan työpaikan asiantuntijat, esimiehet ja toimihenkilöt menevät lakkoon riippumatta siitä ovatko he Pron, jonkun toisen järjestön jäseniä tai järjestäytymättömiä.

En ole varma työskentelenkö työnseisauksen piirissä olevassa yrityksessä. Mitä teen?

Tarkista tilanne ottamalla yhteyttä luottamusmieheesi tai alueesi sopimusala-asiamieheen.

Työskentelen työnseisauksen piirissä olevalla alalla, mutta työnantajani ei kuulu työnantajaliittoon. Osallistunko työnseisaukseen?

Osallistut työnseisaukseen, jos työskentelet sen piiriin kuuluvalla työpaikalla ja sopimusalalla. Tiedon pitäisi löytyä omasta työsopimuksestasi. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä luottamusmieheesi tai oman alueesi sopimusala-asiamieheen.

Voiko työnantaja kerätä puhelimeni tai tietokoneeni pois, jos ne ovat luontoisetu?

Työnseisauksen aikana työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Työnantajan ei tarvitse maksaa myöskään luontoisetuja, jotka ovat osa palkkaa. Näin ollen auto-, lounas- ja puhelinetu voidaan poistaa lakon ajaksi – myös välineet, jotka käytännössä tarjoavat edun käyttöösi. Olethan ilmoittanut myös kotisähköpostiosoitteesi liiton jäsenrekisteriin.

Onko työterveyshuolto käytössäni työnseisauksen aikana?

Kyllä on.

Voiko työnantaja evätä työnseisaukseen osallistuneilta tulospalkkion?

Kyse on ammattiyhdistyksen päättämästä työtaistelutoimenpiteestä. Ammattiliiton julistamaan työnseisaukseen osallistuneilta toimihenkilöiltä ei voida työseisaukseen osallistumisen johdosta evätä tulospalkkiota.

Työpaikkani on ilmoitettu työnseisauksen piiriin, mutta samaan konserniin kuuluva yksikkö ei, mistä tämä johtuu?

Työnseisauksen piiriin kuuluvat yritykset on valittu pääsääntöisesti sillä periaatteella, että kyseisellä toimipaikalla myös työntekijät osallistuvat työtaistelutoimiin ja siellä on prolainen luottamusmies.

Työnantaja väittää, että työt eivät ole lakossa vaan Pron jäsenet.

Olemme ilmoittaneet työnantajaliitoille ja valtakunnansovittelijalle, että työnseisaus koskee nimenomaan toimihenkilöiden työehtosopimusten mukaisia tehtäviä.

Meillä on kaksi saman yrityksen tehdasta paikkakunnalla, koskeeko työnseisaus molempia?

Työnseisaus koskee ilmoituksessa mainitun yrityksen kaikkia toimihenkilötehtäviä kyseisellä paikkakunnalla, mikäli niihin noudatetaan samaa työehtosopimusta.

Mitä, jos lauantai on ilmoitettu työnseisauspäiväksi, mutta se ei ole työpäivä?

Joskus myös lauantaipäivä ilmoitetaan työtaistelun piiriin, jotta työnantaja ei voi muuttaa tilapäisesti työtuntijärjestelmää ja teettää sitten työnseisauksen takia tekemättä jääneitä töitä lauantaina.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?  Ota yhteyttä luottamusmieheesi tai sopimusalaasi hoitavaan alueesi asiamieheen. Voit ottaa yhteyttä myös työsuhdepäivystykseemme, joka päivystää maanantaista perjantaihin kello 8.30–16.00.

Avustus työnseisauksen ajalta

• Maksamme avustuksen työnseisaukseen osallistuneille, joille tulee siitä ansionmenetystä (eli ei ollut lomalla, sairaana tms.)
  • Edellytyksenä on Pron voimassa oleva jäsenyys, jonka on pitänyt alkaa viimeistään työnseisauspäivänä.
  • Maksamme saman avustuksen tehtäväasemasta (toimihenkilö/työntekijä) riippumatta.
  • Maksamme avustuksen myös Pron sopimuksen piirissä toimihenkilötehtävissä työskenteville muiden ammattiliittojen jäsenille.
  • Määrä on 70 euroa työnseisauspäivältä, nettona 54,30 euroa*).
  • Jos työvuoro olisi ollut 12 tuntia, maksamme avustuksen 1½-kertaisena.
  • Avustusta haetaan sähköisellä lomakkeella ja haku edellyttää kirjautumista Proplus-tunnuksilla.
  • Hakemuksen teko alkaa avustushakemus-kirjautumissivulta, jonne linkki Näin haet avustusta -kohdassa.
  • Muiden liittojen jäsenet tekevät hakemuksensa toisin, ohjeet alla.

*) Avustus on verollista: tuloverolaki 88 §, veroa avustuksesta peritään tätä koskevan verotaulukon mukaisesti 15,70 euroa, perimme sen ja tilitämme verottajalle.

Minkä suuruinen on avustus ja miten voin hakea sitä?

Avustuksen suuruus on 70 euroa työnseisauspäivältä. Avustus on verollista. Lähetämme hakuohjeet ja -linkin kaikille työnseisaukseen osallistuneille sen päätyttyä.

Näin haet avustusta

Tarvitset hakemusta tehdessäsi:

• jäsennumerosi, jonka näet muovisesta jäsenkortistasi ja Pro-sovelluksesta
  • henkilötunnuksesi
  • tilinumerosi (IBAN-muodossa, esimerkki: FI1234567812345678)
  • luottamusmiehesi nimen.
  1. Kirjaudu sisään Proplus-tunnuksillasi.
  2. Klikkaa työnseisauspäivä-linkkiä
  3. Valitse alasvetovalikosta:
  • Lakossa, ansionmenetystä tai
  • Lakossa, ansionmenetystä 12 tunnin työvuorosta (jos työnseisauspäivän työvuorosi olisi ollut 12 tuntia).

Sivulla antamasi tiedot (yhteys) on suojattu.

Maksanko avustuksesta veroa?

70 euron avustuksesta vero on 15,70 euroa. Avustus on nettomääräisenä – ns. käteen jää – 54,30 euroa.

Etkö saanut avustusohjetta sähköpostitse?

Todennäköisesti jäsentietosi eivät ole ajan tasalla työpaikkasi tai sopimusalasi osalta. Ne on määritelty valmiiksi avustuksen haku- ja maksatusjärjestelmään. Voit soittaa jäsenpalveluumme 09 1727 3440 arkisin kello 9–15, varaathan jäsennumerosi ulottuville. Voit myös päivittää tietosi muutosilmoitus-lomakkeella tästä – lomakkeen kirjauksessa voi mennä muutama päivä. Kun tiedot on päivitetty, kirjaudu uudelleen hakemussivulle.

En kuulu Prohon. Saanko avustuksen, jos liityn ja osallistun työnseisaukseen?

Maksamme avustusta, jos liityt Prohon ennen kuin työnseisaus alkaa. Jos liityt Prohon työnseisauksen jo alettua, maksamme avustusta alkaen siitä päivästä, kun liityit.

Kuulun toiseen liittoon, mutta työskentelen työnseisauksen piiriin kuuluvissa tehtävissä. Saanhan avustuksen ja kuka sen minulle maksaa?

Yleensä tästä on sovittu liittojen välillä siten, että järjestösi maksaa lakkoavustuksen ja perii sen sitten Prolta. Tarkista asia luottamusmieheltä tai Pron sopimusala-asiamieheltä.

Jos sinun on haettava avustus suoraan Prolta, kirjoita hakemukseen:

• otsikoksi: Työnseisausavustus [työnseisauksen päivämäärä], muu kuin Pron jäsen.
  • etu- ja sukunimesi
  • henkilötunnuksesi
  • ammattiliittosi nimi ja oma jäsennumerosi liitossasi
  • työnantajasi nimi
  • työpaikkasi, jossa tosiasiallisesti työskentelet
  • tilinumerosi IBAN-muodossa
  • sähköpostiosoitteesi (mahdollisia yhteydenottoja varten)

Postita hakemuksesi osoitteeseen Ammattiliitto Pro / Jäsenpalvelut, PL 183 00181 Helsinki.

Pyydämme hakemuksesi postitse koska tarvitsemme henkilötunnustasi: sähköposti ei ole suojattu emmekä siksi suosittele sen käyttöä hetua sisältävän postin lähettämiseen. Voit halutessasi omalla päätökselläsi – tietäen edellä kertomamme – tehdä hakemuksesi sähköpostitse osoitteeseen lakkohakemus@proliitto.fi.

Kuulun YTK-kassaan (ns. Loimaan kassa). Saanko avustusta?

Et, koska YTK ei ole ammattiliitto vaan työttömyyskassa.

Teen työnseisauksen piiriin kuuluvaa työtä enkä kuulu mihinkään liittoon. Saanko avustuksen, jos osallistun työnseisaukseen?

Avustuksen työnseisauksen ajalta saa vain ammattiliiton jäsen. Työnseisaukseen sinun on kuitenkin osallistuttava, joten kannattaa liittyä Pron jäseneksi. Liity helposti tästä.

Vaihdoin toisesta liitosta Prohon. Miten käy työttömyysturvalleni, ei kai työssäoloajan laskeminen ala alusta?

Ansiosidonnainen työttömyysturvasi tai sen kertyminen ei katkea – kunhan huolehdit siitä, että liityt uuteen liittoon kuukauden kuluessa siitä, kun erosit vanhasta.

Olen opiskelijajäsen ja työskentelen opintojeni ohessa lakon piiriin kuuluvassa yrityksessä. Maksetaanko minulle avustusta työvuoroluettelon mukaisilta työpäiviltä työnseisauksen aikana?

Kyllä, avustus maksetaan työpäiviltä.

Kuulin, että Pron jäsenenä pitäisi olla vähintään kuusi kuukautta, että saa lakkoavustuksen. Onko tämä totta?

Ei. Maksamme avustusta, kunhan olet liittynyt Prohon ennen kuin työnseisaus alkaa. Jos liityt Prohon työnseisauksen jo alettua, maksamme avustusta siitä päivästä, kun liityit.

Kuuden kuukauden jäsenyysehto liittyy ansiosidonnaisen työttömyysturvaan, eikä sillä ole vaikutusta lakkoavustuksen maksamiseen. Lisää tietoa siitä löydät Työttömyyskassa Pron verkkosivuilta.

Milloin avustusta pitää hakea?

Aikaa avustuksen hakemiseen sinulla on kolme kuukautta työnseisauspäivästä.

Milloin saan avustuksen?

Maksamme avustuksia hakujärjestyksessä kahdesti viikossa ensi viikosta alkaen. Minkä verran aikaa hakemuksesi käsittelyyn menee, sitä emme pysty varmuudella sanomaan: voit tarkistaa hakemuksesi tilan Proplussan aloitussivulta Minä / Jäsentietoni -kohdasta.

Kysyttävää avustuksesta?

Ota yhteyttä osoitteeseen lakkohakemus@proliitto.fi.

Liity meihin Sivun alkuun

Vapaat ja muut poissaolot työnseisauksen aikana

Jos sinulla on työnseisauksen aikana jokin muu poissaolo, poissaolon katsotaan johtuvan ensin alkaneesta syystä. Kyseessä on niin sanottu aikaprioriteettiperiaate.

Jos olet lomalla ja omasi on alkanut ennen työnseisausta, olet lomalla. Loman päätyttyä liityt mukaan työnseisaukseen, mikäli se on edelleen käynnissä. Jos työnseisaus alkaa ennen lomaasi, siirtyy loma myöhemmin pidettäväksi. Sovit uudesta loma-ajankohdasta esimiehesi kanssa työnseisauksen jälkeen.

Jos sairastut ja sairauslomasi alkaa ennen työnseisausta, olet sairauslomalla palkallisesti ja sen päätyttyä liityt mukaan työnseisaukseen. Jos sairastut työnseisauksen aikana, poissaolon katsotaan johtuneen työnseisauksesta. Sairausajan palkka ja palkanmaksukausi alkavat juosta työnseisauksen päätyttyä.

Myös äitiysvapaan suhteen noudatetaan aikaprioriteettiperiaatetta. Jos äitiysvapaasi (ja siten myös työnantajan palkanmaksuvelvollisuus) ovat alkaneet ennen työnseisauksen käynnistymistä, äitiysvapaasi ajalta maksetaan palkka normaalisti – ja siten myös työnseisauksen ajalta. Mikäli äitiysvapaasi alkaa työnseisauksen aikana, työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa äitiysvapaa-ajan palkkaa ennen työnseisauksen päättymistä. Äitiysvapaan palkallinen jakso ei kuitenkaan kulu työnseisauksen aikana. Työnantajan palkanmaksuvelvoite vain siirtyy työnseisauksen alkamisen jälkeiseen aikaan. Isyysvapaan osalta menetellään samalla tavoin kuin äitiysvapaan osalta.

Työnseisaus, lakko tai työsulku ei vaikuta sovitun opintovapaan ehtoihin. Opintovapaa määräytyy opintovapaalain ja asetuksen mukaan.

Liity meihin Sivun alkuun

Mitä ja miksi vastustamme?

Mikä työsopimuslaissa muuttuisi?

Työsopimuslain muutos keventäisi henkilöperusteisen irtisanomisen kriteereitä alle 10 henkilöä työllistävissä työpaikoissa. Muutoksen jälkeenkin irtisanominen edellyttäisi edelleenkin varoitusta. Muiden töiden tarjoamista ei sen sijaan tarvitsisi miettiä.

Lakiesitystä on kutsuttu pärstäkerroinlaiksi. Potkut voisi saada entistä vähäisemmästä työvelvoitteen laiminlyönnistä tai epäasiallisesta käyttäytymisestä. Jäisi työnantajan harkinnan varaan, miten epäasiallinen käyttäytyminen, alisuoriutuminen tai työyhteisöön vaikuttaminen määriteltäisiin.

Onko irtisanominen nykyään hankalaa?

Suomessa henkilöperusteinen irtisanomissuoja on eurooppalaisittain keskitasoa. Työnantaja voi jo nyt tietyissä tilanteissa irtisanoa työntekijän työntekijästä johtuvalla tai hänen henkilöönsä liittyvällä irtisanomisperusteella. Henkilöön liittyviä irtisanomisperusteita ovat esimerkiksi työntekijän velvoitteiden vakava rikkominen, esimerkiksi työn tekeminen huonosti tai ohjeiden vastaisesti tai toistuva myöhästely. Perusteita arvioitaessa huomioidaan työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan.

Olisiko hallituksen esittämillä muutoksilla työllistävä vaikutus?

Maan hallitus perustelee muutosta työllistämisen kynnyksen alentamisella ja siten työllistymisen edistämisellä. Tutkijat ovat yksimielisesti kyseenalaistaneet olettamat, joilla muutosta perustellaan. Muutoksella ei olisi juurikaan vaikutuksia työllisyysasteeseen.

Työntekijälle tulisi työttömyyskorvauksen osalta 60 päivän karenssi silloin, kun työntekijä on irtisanottu työntekijästä johtuvasta syystä.

Jatkossa nykyistä vähäisempi työkyvyn muutos, eli esimerkiksi työntekijän sairastuminen, voi johtaa tilanteeseen, jossa työnantaja voi alkaa harkitsemaan irtisanomista uuden lain myötä. Tämä on omiaan lisäämään entisestään epävarmuutta työelämään.

Miksi liitot puuttuvat hallituksen politiikkaan?

Enemmistö suomalaista suhtautuu kielteisesti siihen, että työntekijöiden työsuhdeturvaa heikennettäisiin työllistymisen edistämiseksi. Ammattiliitto Pro edustaa yli sataa tuhatta jäsentään.

Prolle tässä on kyse jäsenten edunvalvonnasta, ei politiikasta. Me emme vaadi kohtuuttomuuksia, haluamme ainoastaan, että lainsäädäntöä kehitetään oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti niin, että myös lainsäädännön uudistusten vaikutukset työntekijöihin huomioidaan.

Miksi olemme päätyneet työnseisaukseen?

Puolustamme jäsentemme etuja. Emme ryhdy työtaisteluun kevyesti. Kyse on jäsentemme etujen valvonnasta – tärkeimmästä tehtävästämme. Nyt ollaan purkamassa suomalaisen työelämän peruspilareita ja tekemässä eriarvoistavaa heikennystä, jota monet asiantuntijatkaan eivät pidä tarpeellisena. Luottamushenkilöille 12.9. lähettämässämme kirjeessä oli laajasti vahvoja syitä ja perusteita miksi meidän on tarpeen turvautua työtaistelutoimenpiteisiin.

Työnseisaus 3.10.2018

Työnseisaus koski rajattuja aloja ja nimettyjä yrityksiä. Sen piirissä olivat keskiviikon 3.10. kello 00.00 ja torstain 4.10. kello 00.00 välisenä aikana alkavat työvuorot.

Yritykset, joita työnseisaus koski

Työnseisaus koski alla kerrottujen alojen toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaisia töitä alla listatuissa työpaikoissa.

Elintarviketeollisuus

• Atria Suomi Oy, pois lukien siipikarja, Forssan, Kauhajoen ja Nurmon tuotantolaitokset
  • Fazer Makeiset Oy, Lappeenrannan ja Vantaan yksikkö
  • Hartwall Oy, Lahden yksikkö
  • HKScan Finland Oy, pois lukien siipikarja, Forssan, Mikkelin, Outokummun ja Vantaan tuotantolaitos
  • Olvi Oyj, Iisalmen yksikkö

• Metsä Fibre Oy, Rengon Saha, Renko
  • Metsä Fibre Oy, Vilppulan Saha, Vilppula
  • Metsäliitto Osuuskunta, Metsä Wood Lohjan Kerto ja LVL -tehdas, Lohja
  • Metsäliitto Osuuskunta, Metsä Wood Punkaharjun Kerto, LVL- ja vaneritehdas, Punkaharju
  • Metsäliitto Osuuskunta, Metsä Wood Suolahden vaneritehtaat, Suolahti

• Novart Oy, Lahden tehdas, Nastola
  • Olavi Räsänen Oy, Mikkeli
  • Parla Floor Oy, Mikkeli

Suunnittelu- ja konsulttiala sekä teknologiateollisuus

• ABB Oy, Transformers liiketoimintayksikkö, Vaasa

Q&A: Mistä on kyse irtisanomissuojan heikentämisessä? | STTK

Tulostettava materiaali
Lataa käyttöösi työnseisaus-flyeri 3.10.2018 | Tulostettava A4 -tiedosto

Koeaika estää jo nyt virherekrytoinnit |  Pro Uutiset 17.10.
Hallituksen tiedonannolla ei vaikutusta työtaistelutoimenpiteisiin | Pro Uutiset 16.10.
Irtisanomisen vaikeus Suomessa on myytti | Pro Uutiset 12.10.
Tehdäänkö Suomessa paljon ylitöitä? | Pro Uutiset 11.10.
Ahtausalan ylityö- ja työvuorojen vaihtokielto alkaa tiistaina | Pro Uutiset 5.10.
Irtisanomissuojan heikennys voi lisätä vuokratyötä | Pro Uutiset 5.10.
Solidaarisuutta pienille yrityksille | Pro Uutiset 3.10.
Prolaiset ovat mukana työnseisauksessa | Pro Uutiset 3.10.
Prolaiset aktiivit vastustavat irtisanomissuojan heikennystä  | Pro Uutiset 2.10.
Hallituksen muutosesitykset eivät poista irtisanomissuojan heikennysten keskeisiä ongelmia | Pro Uutiset 2.10.
Ammattiliitto Pro suojelee palkansaajia hallituksen eriarvoistavalta irtisanomislailta | Pro Uutiset 28.9.
Onko irtisanomissuojan heikentäminen linjassa kiky-sopimuksen kanssa? | Pro Uutiset 19.9.​
Asiantuntijat: Irtisanomissuojan heikennys on tarpeeton | Pro Uutiset 18.9.
Teollisuudessa palkallista ylityötä tehdään vajaa tunti viikossa  | Pro Uutiset 17.9.
Pron Vuorio: Yhteinen vuoropuhelu ensiarvoisen tärkeää | Pro Uutiset 13.9.
Pron teollisuuden alat ylityökieltoon maanantaina | Pro Uutiset 12.9.
Miten irtisanomissuojan heikentäminen vaikuttaisi tavalliseen palkansaajaan? | Pro Uutiset 11.9.
STTK:n liitot eivät seuraa sivusta irtisanomissuojan heikentämistä | Pro Uutiset 10.9.
Ammattiliitto Pro aloittaa järjestöllisten toimenpiteiden valmistelun | Pro Uutiset 31.8.
Työsuhdeturva säilytettävä nykyisellään, sanoo suomalainen | Pro Uutiset  27.8.
Sama Suomen laki kuuluu alle 20 työntekijän yrityksiin | Pro Uutiset 17.8.
Esitys irtisanomissuojan heikennykseksi mielivaltainen | Pro Uutiset 6.7.2018

Tutustu lakiluonnokseen.

Pron lisäksi järjestöllisistä toimista ovat ilmoittaneet mm.
STTK | Tehy, SuPer, Erto, Jyty, Suomen Konepäällystöliitto
SAK | Teollisuusliitto, JHL, Teollisuusliitto, PAM