Kerro tehtävästäsi, luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu | Ammattiliitto Pro

Luottamusmies

Luottamusmies edustaa yrityksessä Ammattiliitto Pron järjestäytyneitä työntekijöitä ja valvoo lakien ja sopimusten noudattamista.

Luottamusmies auttaa liittonsa jäseniä pulmatilanteissa ja on mukana kehittämässä työyhteisöä. Hän toimii ensisijaisena, työntekijöiden valitsemana edustajana neuvottelutilanteissa.

Työpaikalla kaikkien liiton jäsenten tulee saada tieto siitä, kuka on heidän luottamusmiehensä.

Työsuojeluvaltuutettu on turvallisuuden asiantuntija

Työsuojeluvaltuutettu puolestaan on työpaikan turvallisuuden asiantuntija. Työsuojeluvaltuutettu valvoo työpaikalla henkilöstön edustajana työsuojelulain toteutumista. Hän perehtyy työpaikkaansa koskeviin työsuojeluasioihin ja osallistuu työpaikan työsuojelutarkastuksiin.

Työsuojeluhenkilöstörekisteri

Ilmoita valinnastasi Prohon

Luottamushenkilön valinnasta on ilmoitettava paitsi liiton jäsenille työpaikalla ja työnantajalle, myös liittoon.

Kun luottamushenkilöiden vaalit on pidetty, moni luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu unohtaa ilmoittaa valinnastaan Ammattiliitto Prohon. Asia on syytä korjata kuntoon. Luottamustehtävästä tarvitaan tieto liiton jäsenrekisteriin.

Jäsenpalvelusivusto Proplussassa luottamusmiehet näkevät, ketkä ovat Pron jäseniä omalla työpaikalla. Näkymä perustuu Pron jäsenrekisteriin. Jos rekisteristä puuttuu tieto luottamustehtävästä, luottamusmies ei näe kaikkia yrityksen prolaisia. Jäsenetkään eivät löydä luottamusmiestään. Silloin luottamusmiehen on vaikea pitää Proplussassa yhteyttä muihin.

Kun tiedot jäsenrekisterissä ovat kunnossa, luottamusmies saa liitosta luottamusmiespostin. Uudet luottamusmiehet voivat myös rekisteröityä perehdytysryhmään Proplussan Jäsentiedot-osiossa. Löydät sinne klikkaamalla Proplussassa ensin Omat tiedot, sitten Siirry jäsentietoihin.

Työturvallisuuskeskus ylläpitää lakisääteistä työsuojeluhenkilörekisteriä, johon työnantajalla on velvollisuus ilmoittaa työpaikan työsuojeluyhteistoimintaan nimetyt ja valitut henkilöt ja heidän yhteystietonsa.

Lomakkeet ja ilmoitusohjeet:

Luottamusmiesilmoitus