Lomautus | Ammattiliitto Pro

Jos työpaikallasi ei ole prolaista luottamusmiestä, ota yhteyttä Pron aluekeskukseen. Lähimmän aluekeskuksen numeron löydät täältä.

Alakohtaista lomautustietoa löydät Proplussasta. Kirjautuessasi sivuille ensimmäisen kerran tarvitset jäsennumerosi.

Lomautukseen ja työttömyysturvaan liittyviin kysymyksiin vastaa Työttömyyskassa Pro numerossa (09) 1727 3444. Puhelimitse kassa päivystää maanantaista perjantaihin kello 9–15.

Mikä lomautus?

Lomautus tarkoittaa työnantajan yksipuolista päätöstä keskeyttää väliaikaisesti palkanmaksu ja työnteko työsuhteen kuitenkin jatkuessa. Työntekijä on mahdollista lomauttaa, jos tilapäiset vaikeudet haittaavat yrityksen toiminta- tai maksukykyä. Tällöin kyse on tuotannollis-taloudellisista lomautusperusteista.

Perusteet lomautukselle on käytävä tarkoin läpi henkilöstön tai luottamusmiehen kanssa yhteistoimintaneuvotteluissa, joissa lomautusten välttämiseksi etsitään muita ratkaisuja. Työnantaja voi turvautua lomautuksiin, jos muut yt-neuvotteluissa käsitellyt vaihtoehdot eivät sovellu yrityksen tilanteeseen.

Lomautuksesta pitää ilmoittaa ennen sen alkamista

Ennen kuin lomautus alkaa, työnantajan tulee antaa lomautusilmoitus suullisesti tai kirjallisesti viimeistään 14 vuorokautta ennen lomautuksen alkua. Ilmoitusaika voi vaihdella, tarkista se aina omasta työehtosopimuksestasi. Lomautus voi alkaa vasta kun ilmoitusaika on päättynyt.

Lomautusilmoitus kannattaa aina pyytää kirjallisesti, koska mm. työttömyyskassa tarvitsee kirjallisen lomautusilmoituksen. Katso tarkempia tietoja lomautusilmoituksesta.

Miten lomautus voidaan toteuttaa?

• Lyhentämällä päivittäistä työaikaa.
  • Lyhentämällä viikoittaista työaikaa.
  • Lomauttamalla henkilö kokonaan.
  • Lomautus voi kestää määräajan tai jatkua toistaiseksi.

Hae päivärahaa lomautusajalta

Jos sinut on lomautettu ja haluat hakea päivärahaa lomautusajalta, sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi TE-toimistoon viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä. Päivärahaa voidaan maksaa, kun ilmoitat hakevasi kokoaikatyötä. Lisätietoja Pro-kassan sivuilta