Uusimmat uutiset

Sinua voisi kiinnostaa etenkin nämä

Kuvassa on ihminen peukalo pystyssä.
Julkaistu 28.03.2024
Kansallisgallerian neuvotteluissa on syntynyt tänään neuvottelutulos. Se menee seuraavaksi osapuolten hallintojen käsiteltäväksi. Tiedotamme asiasta lisää hallintojen kokousten jälkeen.
Kuvituskuva sairaana työskentely
Julkaistu 27.03.2024
Yhä useampi suomalainen työskentelee sairaana, kertoo Työterveyslaitoksen Miten Suomi voi? -seurantatutkimus. Tutkimusprofessori Jari Hakanen avaa tilanteen syitä ja seurauksia.
jorma
Julkaistu 21.03.2024
Pro on pettynyt työministeri Satosen keskiviikkoiseen päätökseen sivuuttaa palkansaajat jälleen kerran ja jatkaa paikallisen sopimisen laajentamisen valmistelua ilman kompromisseja.
Kuvassa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.
Julkaistu 20.03.2024
EU:n on otettava aktiivisempi rooli työntekijöiden oikeuksien suojelemisesta, jos haluamme välttyä neljän euron tuntipalkoilta ja huonoilta työehdoilta. Siksi lakko-oikeutta on kehitettävä EU-tasolla.
Kaksi nuorta ihmistä istuu  tietokoneen ääressä.
Julkaistu 19.03.2024
Etsimme viestintäyksikköömme markkinointiasiantuntijaa kehittämään, suunnittelemaan ja toteuttamaan Ammattiliitto Pron markkinointia määräaikaiseen työsuhteeseen.
motoristit
Julkaistu 18.03.2024
Pron moottoripyöräharrastajien perinteinen, valtakunnallinen kokoontumisajo järjestetään nyt ensimmäistä kertaa koronapandemian jälkeen.
Kuvituskuva
Julkaistu 18.03.2024
Naisten ja miesten väliset erot työelämässä pysyvät Suomessa sitkeästi ennallaan. Muutos tasa-arvoisempaan työelämään on ollut hyvin hidasta.
maria
Julkaistu 18.03.2024
Ammattiliitto Pron finanssisektori on asettanut ensi syksyn puheenjohtajavaalin ehdokkaaksi Pron yhteiskuntasuhdejohtajan Maria Mäkysen.
Pohjola Vakuutuksen asiakkuuspäällikkö Jarkko Pessinen
Julkaistu 15.03.2024
Tarkkaan säännelty finanssiala on pyrkinyt kohtaamaan teknologisen kehityksen etukenossa. Nyt alalla odotetaan innolla generatiivisen tekoälyn tuomia mahdollisuuksia.
Jorma Malinen
Julkaistu 13.03.2024
Pro pitää pöyristyttävänä, että työnantajat ovat valmiita rikkomaan lakia ja vaarantamaan ihmisten toimeentulon saadakseen tahtonsa läpi. Tehtaiden alasajamiselle ja palkanmaksun keskeyttämiselle ei ole laillisia perusteita, joten kyseessä on työntekijöiden painostaminen työsululla, Pro katsoo.
Antti Rinne
Julkaistu 13.03.2024
Pitkän uran ay-liikkeessä ja politiikassa tehnyt Antti Rinne kertoo olevansa käytettävissä Pron puheenjohtajakisaan.
Henkilökuva: Juha Luoma
Julkaistu 13.03.2024
Palvelupäällikkö Juha Luoman työsuhde päätettiin perusteettomasti. Pron jäsenenä hän sai maksutonta oikeusapua ja työnantaja joutui maksamaan 50 000 euroa.
Kuvassa Pron Jorma malinen ja Sodankylän elokuvajuhlien Ari Lehtola
Julkaistu 12.03.2024
Ammattiliitto Pro on mukana Sodankylän elokuvajuhlilla tänä vuonna jo seitsemättä kertaa. Midnight Sun Film Festival järjestetään 12.–16. kesäkuuta.
Ihmisiä neuvottelupöydän äärellä
Julkaistu 12.03.2024
Kansallisgallerian työehtosopimusneuvottelut ovat alkaneet. Tavoitteena on päästä neuvottelutulokseen maaliskuun loppuun mennessä.
Nainen ja mies työskentelevät tietokoneella.
Julkaistu 11.03.2024
Ammattiliitto Pro hakee yhteiskuntasuhteiden asiantuntijaa määräaikaiseen työsuhteeseen 31.10.2024 asti Helsinkiin. Määräaikaisuuden perusteena on sijaisuus. Työsuhde alkaa sopimuksen mukaan.
Kaksi naista neuvottelee keskenään.
Julkaistu 11.03.2024
Tehokkaan mutta hankalan neuvottelijan maineessa ollut Lottaliina Pokkinen oppi, että onnistuneessa neuvottelussa molemmat osapuolet voittavat. Maaliskuussa hän jakaa oppejaan Pron jäsenwebinaarissa.
Julkaistu 08.03.2024
Etsimme sukupuolten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työelämässä edistäneitä tekoja tai tahoja syksyllä myönnettävää uudistunutta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkintoa varten.
Kuvituskuva tunnetaakka-aiheeseen
Julkaistu 07.03.2024
Onko nuorten työntekijöiden tunnetaakka työkykyongelmien taustalla? Miten tunnetaakka ja nuorten naisten mielenterveydestä aiheutuvat poissaolot liittyvät toisiinsa?
EU:n lippu liehuu parlamentin edessä
Julkaistu 07.03.2024
Euroopan unionista on tullut entistä tärkeämpi toimija työntekijöiden oikeuksien turvaajana ja työelämän kehittäjänä. Politiikan arvojen koventuminen ja uuden talouden yritysjätit ovat haastaneet pitkään kunnioitetut käsitykset työntekijöiden neuvotteluoikeuksista. Ammattiliitto Pro vaatii vaalitavoitteissaan lakko-oikeuksien turvaamista nykyistä laajemmin myös EU-lainsäädännössä.
Jorma Malinen
Julkaistu 06.03.2024
Ammattiliitto Pro on päättänyt uusista poliittisista työnseisauksista. Työtaistelutoimien tarkoituksena on vaikuttaa Suomen hallituksen suunnittelemiin lakimuutoksiin, jotka heikentävät palkansaajien toimeentuloa ja lisäävät työelämän epävarmuutta. Pron tavoitteena on, että muutoksista neuvotellaan työmarkkinaosapuolten kanssa ja kaikkien osapuolien näkemykset huomioidaan.
kaksi palapelin palaa
Julkaistu 06.03.2024
Mistä paikallisessa sopimisessa on kyse? Entä kuka sopii työehdoistani? ProStoori kertoo, mitä paikallinen sopiminen on nyt ja tulevaisuudessa, jos hallitus vie suunnittelemansa muutokset läpi.
Neuvottelijat istuvat neuvotteluhuoneessa.
Julkaistu 05.03.2024
Pron edunvalvonnan organisaatio uudistui 1. maaliskuuta lukien. Muutos parantaa prolaisten edunvalvontaa entisestään.
uruguay
Julkaistu 28.02.2024
Suomen ja Uruguayn metsäsektorin koko tuotantoketjun eri ammattiliitot tapasivat virallisesti ensimmäistä kertaa maanantaina. Aiheena oli puu-, sellu- ja paperiteollisuuden tuotantoketjujen nykytilanne. Tavoitteena on luoda perusta sellun, puun ja paperin tuotantoketjussa toimivien ammattiliittojen koordinoimalle yhteistyölle molemmissa maissa.
juha kinnunen
Julkaistu 23.02.2024
Monipuolisen uran ICT-alalla ja ay-aktiivina tehnyt Juha Kinnunen on kolmas Pron puheenjohtajakisaan ilmoittautunut ehdokas.