Aktiivinen yhdistys haluaa auttaa – ja se myös näkyy | Ammattiliitto Pro

Aktiivinen yhdistys haluaa auttaa – ja se myös näkyy

15.5.2020 klo 09:40

Karkkilainen yhdistys saa jäseniltä kiitosta lahjoitettuaan kesän tapahtumista säästyneet rahat ruoka-apuun. Kummiasiamies kiittelee yhdistyksen toimintaa sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti vaikeassa tilanteessa.

Pro Uutiset

Kun maaliskuun puolivälissä koronapandemian takia peruttiin yhdistyksen kevään ja kesän tapahtumia, ei karkkilalainen yhdistys jäänyt laakereilleen lepäämään. Alun perin yhdistyksen oli tarkoitus tarjota jäsenilleen lippuja paikallisen teatterin näytökseen ja festivaaleille.

Päätös syntyi nopeasti: kevään ja kesän tapahtumista säästyneet kulut ohjattiin hyväntekeväisyyteen.

– Yhdistyksemme lahjoitti tuhat euroa ruoka-apuun, joka ohjattiin Karkkilan seurakunnan kautta avunsaajille. Pandemia koskee meitä kaikkia ja koskaan ei tiedä, milloin itse tarvitsee apua. Silloin sitä toivoo myös olevan saatavilla. Auttamalla haluamme olla helpottamassa edes hieman heikoimmassa asemassa olevien arkea. Toimimalla näin haluamme viestiä kaikille, ei vain yhdistyksemme jäsenistölle, että välitämme ja haluamme olla aktiivisesti mukana paikallistoiminnassa, kertoo Karkkilan Toimihenkilöt Pro ry:n varapuheenjohtaja Katri Rantanen.

Paikallisen toiminnan tukeminen on tärkeää – vaikka yhteiskunnallisia asioita seurataan myös valtakunnallisesti

Auttaminen ei ole yhdistykselle vierasta: aiemmin yhdistys on muun muassa antanut stipendejä karkkilalaisten yhdistysten lapsille ja nuorille.

– Stipendit on otettu lämmöllä vastaan, sillä toimijat ovat yleensä pieniä ja toiminta voi pyöriä pääosin vapaaehtoisvoimin. Stipendeillä on haluttu kannustaa nuoria ja lapsia jatkamaan harrastustaan – ja tietysti luoda positiivista mielikuvaa yhdistyksestämme jo varhaisessa vaiheessa, jatkaa Rantanen.

Yhdistyksen auttamishalu on saanut sosiaalisessa mediassa positiivisia kommentteja. Ruoka-apu huomioitiin myös paikallislehdessä.

– Seuraamme valtakunnallisella ja paikallistasolla yhteiskunnallisia asioita ja otamme tarvittaessa kantaa esimerkiksi paikallislehtien mielipidepalstoilla. Olimme 2018 Naisten palkkapäivänä mukana liiton samakiitos-kampanjassa työpaikkojen palkkasyrjintää vastaan. Jaoimme suklaaeuroja ja liiton flyereita yhdistyksen jäsenten työpaikoilla, Rantanen kertoo.

Yhdistyskummi on tyytyväinen yhdistyksen toimintaan

Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies ja yhdistyksen kummi Pasi Vesala kiittelee yhdistyksen toimintaa vaikeassa sosiaalisessa ja yhteiskunnallisessa tilanteessa. Vesala on kannustanut kummiyhdistyksiään yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

– Jos yhteiskunnassa halutaan muutosta, pitää edistää tärkeiksi koettuja asioita – siitähän ammattiyhdistystoiminnassa on kyse. Yhdistys on selkeästi ymmärtänyt yhteiskunnallisen toiminnan ja vaikuttamisen ajatuksen edistämällä paikallisesti tärkeää asiaa – tässä tapauksessa koronapandemiasta kärsivien vähävaraisten tilannetta.

Karkkilan Toimihenkilöt Pro ry haluaa tukea paikallista

Karkkilalaiseen paikallisyhdistykseen kuuluu noin 150 jäsentä, joista suurin osa työskentelee teknologiateollisuudessa, yksityisellä laboratorioalalla ja kemianalalla. Jäseniä on noin 50 eri yrityksestä. Yhdistys tukee jäsentensä vapaa-ajan toimintaa tarjoamalla lippuja lähialueiden kesäteattereihin, kesäfestivaaleille ja muihin tapahtumiin, kuten stand up -esityksiin ja konsertteihin. Lisäksi jäsenille järjestetään asiapitoisia infotilaisuuksia ja uudet jäsenet saavat vapaavalintaisen lahjakortin paikalliseen yritykseen.