Aktiivista ja tehokasta yhdistystoimintaa | Ammattiliitto Pro

Aktiivista ja tehokasta yhdistystoimintaa

29.11.2018 klo 10:40

Yhdistystoimijat kokoontuivat keskustelemaan yhdistysten ja edunvalvonnan kehittämisestä Pieksämäelle. – Yhdistykset ovat sopineet yhteisistä tapahtumista ja saaneet vinkkejä toimintatavoista – hyvien ideoiden kopioiminen omaan tekemiseen on enemmän kuin sallittua, järjestöasiantuntija Juha Kähärä kertoo.

Pro Uutiset

Kirpeänä marraskuisena lauantaiaamuna Itä-Suomen yhdistystoimijat kokoontuivat Pieksämäelle keskustelemaan yhdistysten ja edunvalvonnan kehittämisestä, jäsenhankinnasta sekä hyvistä toimintatavoista. Paikalle oli saapunut yli 40 yhdistyspuheenjohtajaa, jäsenhankinta- ja edunvalvontavastaavaa.

Alueellinen koulutus oli tänä vuonna neljäs ja viimeinen. Vuoden aikana yhdistystoimijat ovat kokoontuneet Seinäjoella, Kirkkonummella Majvikissa ja Rovaniemellä. Koulutusviikonloppujen taustalla oli yhdistysten toive syventää liiton ja yhdistysten yhteistyötä.

Lauantaina pureuduttiin yhdistyksen johtamisen, edunvalvonnan ja jäsenhankinnan kehittämiseen.

– Yhdistysviikonlopuista saatu palaute on ollut positiivista. Moni on kiitellyt sitä, että on päässyt verkostoitumaan oman alueen yhdistystoimijoiden kanssa ja saanut vertaistukea. Yhdistykset ovat sopineet myös yhteisistä tapahtumista ja saaneet vinkkejä toimintatavoista – hyvien ideoiden kopioiminen omaan tekemiseen on enemmän kuin sallittua, järjestöasiantuntija Juha Kähärä kertoo.

Sunnuntaina puhuttiin koulutuksista ja paikallisten jäsenetujen hankkimisesta.

– Ensi vuonna prolaiset yhdistykset ja aluejohtokunnat pääsevät neuvottelemaan paikallisia sekä valtakunnallisia etuja prolaisille. Näistä kannattaa pysyä kuulolla! Kähärä vinkkaa.

”Prolaiset ovat mukavaa porukkaa, tervetuloa”

Lassila&Tikanojan luottamusmies sekä Jyvässeudun Toimihenkilöt Pro ry:n puheenjohtaja Jaana Koskela kertoo, että yhdistyksen yhteistyö toimii hyvin.

– Meidän yhdistyksessä toimii yhteistyö hallituksen sisällä ja meillä järjestetään vuosittain perinteisiä tapahtumia, kuten vappubrunssi – se on ollut jäsenten suosikki.

Koskelan mukaan kehitettävää yhdistystoiminnassa on aina.

– Voisimme kehittää sitä, että luottamusmiehet osallistuisivat yhdistyksen toimintaan aktiivisemmin ja viestintää.

Hänen oma yhdistyksensä on tietoinen vuodenvaihteessa Prohon tulevista pardialaisista jäsenistä, mutta suurta keskustelua ei ole herännyt.

– Prolaiset ovat mukavaa porukkaa, tervetuloa vaan mukaan!

”Liiton jäsenetuja kannattaa hyödyntää”

Anja Hänninen

Pieksämäen Seudun Toimihenkilöt Pro ry:n varapuheenjohtaja Anja Hänninen kertoo, että yhdistyksen hallitusyhteistyö toimii loistavasti.

– Tämän vuoden aikana on tullut hyviä näkemyksiä jäsenhankintaan ja siihen, miten nykyiset jäsenet saadaan aktivoitumaan sekä osallistumaan toimintaan. Pikkujoulut vetävät aina paljon jäseniä, mutta haluamme järjestää myös tapahtumia ja tilaisuuksia, joihin jäsenet voivat ottaa lapset ja perheen mukaan.

Hänninen toivottaa uudet jäsenet tervetulleiksi.

– Kiva, että saadaan joukkoon lisää jäseniä. Liitolla on hyviä etuja, niitä kannattaa hyödyntää, Hänninen vinkkaa.

Liiton webinaareja kannattaa hyödyntää jäsentapahtumissa

Harri Juntunen

Joensuun Toimihenkilöt Pro ry:n varapuheenjohtaja ja edunvalvontavastaava Harri Juntunen kertoo, että yhdistys on kunnostautunut jäsenten aktivoimisessa jäsentapahtumien kautta.

– Olemme osallistuneet muun muassa Ilosaarirockiin ja palaute on ollut positiivista. Myös liiton webinaarien hyödyntäminen jäsentilaisuuksien yhteydessä kiinnostaa.

Juntunen on aktiivinen yhdistystoimija ja sai koulutusviikonlopusta paljon ajatuksia oman yhdistyksen tekemiseen ja kehittämiseen. Hän odottaa myös yhteistyötä tulevien prolaisten ja entisten pardialaisten yhdistysten kanssa.

– Otamme innolla uudet yhdistystoimijat vastaan! Tehdään yhdessä Prosta vielä parempi liitto.

Yhdistysviikonlopuissa koottiin paperista torneja ja pohdittiin omia ryhmätyöskentely- ja johtajuustaitoja. Kuvassa korkein 8. kerroksinen torni Etelä-Suomen viikonlopulta.