Ammattiliitto Pro laajenee valtion työntekijöiden suuntaan | Ammattiliitto Pro

Ammattiliitto Pro laajenee valtion työntekijöiden suuntaan

27.11.2018 klo 16:18

Yksityisen sektorin asiantuntijoita ja esimiehiä edustava Ammattiliitto Pro laajenee valtion työntekijöiden suuntaan. Palkansaajajärjestö Pardia ja Pro yhdistyvät 1.1.2019 alkaen.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro ja palkansaajajärjestö Pardia ovat vuodesta 2017 neuvotelleet yhteistyön tiivistämisestä. Runsaat sata pardialaista jäsenyhdistystä on hakenut ja saanut Pron jäsenyyden 1. tammikuuta 2019 alkaen.

– Tämä on hieno päivä yhdistyvien liittojen koko jäsenkunnalle. Pystymme tuottamaan parempaa ja kattavampaa edunvalvontaa sekä yksityiselle että julkiselle sektorille, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo.

– Lisäksi pystymme tarjoamaan entistä monipuolisempia jäsenpalveluja kasvavalle jäsenistöllemme.

Pro on tähänkin asti ollut monialaliitto, johon ovat kuuluneet teollisuuden, ict- ja viestintäalan, palvelualan ja rahoitusalan asiantuntijat ja esimiehet. Pardialaisten yhdistysten myötä Prohon tulevat muun muassa alkoholialan toimihenkilöt, maanmittauslaitoksen ja maanpuolustuksen henkilöstö, maataloustoimihenkilöt, Tekniikan ja tiedon toimihenkilöt, yliopistojen ja tutkimusalan henkilökunta, aluehallintovirastojen ja työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstö.

Pron kokonaisjäsenmäärä nousee 120 000 jäseneen.

Pardia päätti liittymisestä Prohon tänään 27. marraskuuta pidetyssä kokouksessaan. Liiton henkilökunta siirtyy kokonaisuudessaan Pron henkilökuntaan. Pardian neuvottelemat työehtosopimukset sekä virkaehtosopimukset siirtyvät Pron nimissä neuvoteltaviksi.

– Varsinainen työ alkaa vuoden vaihteessa, kun aloitamme yhdistyneenä liittona. On tärkeää, että luomme yhtenäisen arvopohjan julkisen ja yksityisten alojen jäsenten edunvalvonnalle. Yhdistymisessä tärkeimmän työn ovat tehneet liittojen hallinnot ja toimistojen henkilökunta. Työ on sujunut erittäin hyvässä yhteistyössä ja poikkeuksellisen nopeasti, Malinen jatkaa.

Malinen toivoo uusilta jäseniltä kärsivällisyyttä, että kaikki sähköiset palvelut ja viestintäkanavat saadaan päivitettyä laajentuneen jäsenistömme tarpeisiin.

– Lämpimästi tervetuloa uuteen yhteiseen liittoon.