Ammattiliitto Pro suhtautuu vakavasti koronavirustilanteeseen | Ammattiliitto Pro

Ammattiliitto Pro suhtautuu vakavasti koronavirustilanteeseen

12.3.2020 klo 16:09

Pron tavoitteena on omalta osaltaan hidastaa tartuntatautiepidemian leviämistä Suomessa. Liiton fyysisesti järjestettävät tapahtumat, koulutukset ja kokoukset perutaan 13. huhtikuuta saakka. Lisäksi Pro edellyttää, että työpaikkojen koronavirusohjeistukset tehdään yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa.

Pro Uutiset

Pro on saanut useita yhteydenottoja toimihenkilöiltä, asiantuntijoilta ja esimiehiltä liittyen työpaikkojen koronavirus-ohjeistuksiin.

— Mahdolliset ohjeistukset ja toimenpiteet koskien koronavirusta pitää käsitellä työpaikalla työsuojelun yhteistoiminnassa. Työsuojelun yhteistoiminta on työnantajan ja työntekijöiden välistä yhteistyötä, joka tähtää siihen, että työpaikalla on terveellistä ja turvallista tehdä työtä, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Suomen hallituksen suosituksen mukaan etätyötä tulee suosia, jos työtehtävät sen mahdollistavat. Ulkomailta palaavien tulee sopia yhdessä työnantajansa kanssa työhön palaamisen aikataulusta.

— Jos työpaikan luottamusmies sairastuu, Pro ohjeistaa jäseniään olemaan tarvittaessa yhteydessä oman alan ja alueen sopimusala-asiamieheen, Malinen jatkaa.

Vastuullisena työnantajana Pro linjaa omaa toimintaansa

Pro on tehnyt päätöksen, että omassa koulutus- ja tapahtumatoiminnassa perutaan fyysisesti järjestettävät tilaisuudet 13. huhtikuuta saakka. Tilaisuudet, jotka ovat järjestettävissä sähköisesti, pidetään.

—Välttämättömät työtehtävät, kuten esimerkiksi työehtosopimusneuvottelut, hoidetaan esimiehen kanssa sovitulla tavalla, Malinen summaa.

Liiton toiminta halutaan turvata esimerkiksi mahdollistamalla liiton henkilökunnan täysi etätyöskentely 13. huhtikuuta saakka. Pro on linjannut, että liiton järjestämät jäsenten, hallinnon tai henkilökunnan ulkomaanmatkat perutaan 13. huhtikuuta saakka. Myös matkustamista kotimaassa vältetään.

Ulkomailta palaavien työntekijöiden edellytetään työskentelevän etätöissä kaksi viikkoa. Pro suosittaa jäsenyhdistyksiään ottamaan omassa toiminnassaan huomioon viranomaisohjeet. Prossa ei ole todettu koronavirustartuntoja. Pro seuraa tilannetta tarkoin ja päivittää ohjeistustaan viranomaisohjeistuksen mukaisesti.

Lue jäsenkirje 12. maaliskuuta.