Elintaso vai ympäristö, do we care? | Ammattiliitto Pro

Elintaso vai ympäristö, do we care?

18.10.2019 klo 10:11

Do we care? -jäsentapahtumassa kuultiin asiantuntijoiden puheenvuoroja ja keskusteltiin ilmastoteemoista, luonnon monimuotoisuudesta, yritysvastuusta ja ruokahävikistä sekä mietittiin ryhmissä, miten me kaikki voisimme toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Pro Uutiset / Marjo Mikola

Ilmastonmuutos puhuttaa kodeissa, vapaa-ajalla ja työpaikoilla, kierrätetään muovipakkauksia, suositaan kasvisruokaa ja vähennetään lentomatkustusta.

Joukko prolaisia ja heidän ystäviään kerääntyi Elintaso vai ympäristö? Do we care? -tapahtumaan 17.10.2019 kuulemaan asiantuntijoiden puheenvuoroja ja keskustelemaan ja ideoimaan yhdessä keinoja ja toimia, joilla kuka tahansa voi vaikuttaa omaan ja koko maapallon hiilijalanjälkeen, ja pohtimaan millaisen maapallon me jätämme jälkipolville.

Paljon tapoja vaikuttaa

Tilaisuuden otsikko oli Ilmasto vai elintaso, Do we care? Pitääkö meidän valita?

– Jos valitsemme ympäristön, valitsemme itse asiassa elintason tulevaisuudessa. Mutta jos nyt toteutamme ”kaikki mulle heti” -ajattelua, syömme omaa tulevaisuuttamme, tilaisuudessa puhunut Suomen ympäristökeskuksen Biodiversiteettikeskuksen johtaja Petri Ahlroth totesi.

Helsingin yliopiston Unicafe-ravintolat aikovat lopettaa naudanlihan tarjoilun. Koulut, päiväkodit ja tapahtumajärjestäjät suosivat yhä enemmän kasvisruokaa ilmastosyistä. Kaikki eivät ole tästä mielissään.

Ravinto aiheuttaa 40 prosenttia yksittäisen kuluttajan ympäristövaikutuksista, muun muassa kasvihuonepäästöjen, veden kulutuksen ja maaperän happamoitumisen seurauksena, Lassila & Tikanojan johtava hävikkiasiantuntija Eveliina Lindell muistuttaa. Lisäksi syömäkelpoista ruokaa heitetään roskiin valtavia määriä.

– Ruokahävikki on siinä mielessä demokraattinen, että sen vähentäminen ei katso ruokavaliota.

– Hävikkiin voi vaikuttaa kotona, kaupassa, seminaariosallistujana ja -järjestäjänä ja esimerkiksi työpaikan lounasravintolassa, Lindell lisää.

Rahapussi ja äänestyslippu muutoksen välineinä

– Kasvisten syönti ja kaikki arjen pienet teot ovat tärkeitä, mutta ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii paljon isompia toimia, sanoo illan kolmas puhuja Ayla Dinçay, joka auttaa työkseen yrityksiä toimimaan vastuullisesti.

Yritysvastuun asiantuntija Ramboll Finland Oy:stä toivoo, että ihmiset oppisivat ymmärtämään, mitä heille myydään, mikä on todellista ympäristöön vaikuttamista, ja milloin kyse on niin sanotusta viherpesusta.

– Se, että yritys luopuu muovipilleistä ei riitä mihinkään. Mitä paremmin me kuluttajat ymmärrämme, mitä yritykset todella tekevät, sitä paremmin osaamme vaikuttaa myös ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Lainsäädännön kehitys, sidosryhmien odotukset ja esimerkiksi kilpailuetu kannustavat yrityksiä kehittämään toimintaansa ympäristöystävällisemmäksi. Dincayn mielestä äänestäminen on paras tapa vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Hän ei halua puhua yksilönvastuusta, se lisää ilmastoahdistusta.

– Vastuu kuuluu päättäjille. Äänestä niitä tahoja, jotka ymmärtävät ja toimivat ympäristön hyväksi.

Meidän pitää maksaa siitä, että toimimme ympäristöä vastaan, Ayla Dincay lisää.

– Itsekin lennän, syön juustoa ja minulla on auto. Olen liian hedonisti lopettaakseni nämä. Tehkää päättäjät jotain.

Dinçay, Pron jäsen itsekin, toivoo todellisia tekoja myös ammattiliitoltaan.

– Pron ei pitäisi viestiä ympäristöasioista vain jäsenhankintanäkökulmasta, vaan miettiä myös omaa vaikutustaan.