Elokuu vaihtuu Jyväskylän seudulla vilkkaana | Ammattiliitto Pro

Elokuu vaihtuu Jyväskylän seudulla vilkkaana

2.8.2019 klo 10:57

Kolmas kesäkuukausi tarjoaa vilkasta hyörinää Jyväskylän seudulla.  Pro on mukana Jyväskylän Nesterallissa 1.–3. elokuuta omalla kontillaan kävelykadulla keskellä Jyväskylää.  Ohjelmaan mahtui myös tutustuminen Metsä Fibren biotuotetehtaaseen Äänekoskella.

Pron päivystävien alueaktiivien ja Jyväskylän aluetoimiston henkilöstön mukaan kysymyksiä on tullut niin opiskelijajäsenyydestä kuin aktiivimallista. Moni on myös vain piipahtanut tapaamassa tuttuja. Kontilla on kyselty paljon vakuutuksiin liittyvistä asioista ja moni kävijä on jättänyt yhteystietonsa, jotta voidaan pitää yhteyttä myös tapaamisen jälkeen.

Kuvassa Ville Raunio

Vakuutusyhtiö Turvan toimitusjohtajana maaliskuussa 2019 aloittanut Ville Raunio kävi ensimmäistä kertaa Pron ja Turvan yhteisessä kesätapahtumassa Jyväskylässä.

Raunio kertoo, että yhteistyön erilaisia muotoja on toki viritelty ja kehitetty jo useita vuosia ja esimerkiksi tämän kesän tapahtumia on pohjustettu erilaisissa tapaamisissa ennakolta.

-  Olemme etsineet yhdessä niitä asioita mitkä yhdistävät Turvaa ja Prota. Asioita, joissa voidaan toimia rinnakkain. Niitä ovat esimerkiksi jäsenyyspohjaiset rahanarvoiset jäsenedut eli vakuutukset.

Raunion mukaan tänä kesänä haettiin yhteisellä kontilla kutsuvaa tilaa, joka erottuu myönteisesti kesätapahtumien keskustoreilta ja -kaduilta. Tilaa, jossa on mukava piipahtaa tapaamassa vakuutusasioihin perehtyneitä turvalaisia ja prolaisia, jotka ovat työelämän asiantuntijoita. Tärkeää on myös se, että tapahtuma kestää useita päiviä. Tällöin mahdollisen monella on tilaisuus käydä tapahtumassa.

Vierailu Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla

Metsä Groupin Äänekosken biotehdas on pohjoisen pallonpuoliskon suurin puuta jalostava laitos. Tehdas käynnistettiin elokuussa 2017. Biotuotetehdas valmistaa havu- ja koivusellua kartongin, pehmo- ja painopaperin sekä erikoistuotteiden raaka-aineeksi 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa.

Pron edustajat tutustuivat torstaina 1. elokuuta tehtaaseen Metsä Fibren henkilöstöjohtaja Jari Forssin opastuksella.

Biotehtaalta. Kuvassa Anssi Vuorio, Jari Uschanov, Kimmo Kurki, Jyrki Hollmen ja Jari Fors sekä Eija Tuomainen. Kuva: Heikki Tuominen

Biotuotetehdas valmistaa sellun lisäksi paljon muita erilaisia biotuotteita, tuottaa bioenergiaa yli oman tarpeen, eikä käytä fossiilisia polttoaineita. Tavoitteena on, että puuraaka-aine ja tuotannon sivuvirrat hyödynnetään sataprosenttisesti. Muita erilaisia, selluntuotannon sivuvirroista saatavia biotuotteita ovat mäntyöljy, tärpätti, bioenergia, tuotekaasu ja rikkihappo.

Suomessa Metsä Groupilla on suunnitteluvaiheessa kaksi kohdetta: uuden biotuotetehtaan rakentaminen Kemiin ja uuden mäntysahan rakentaminen Raumalle.

Forssin mukaan ennen Kemin investointipäätöstä yhtiön on muun muassa varmistettava, että investoinnin tarvitsemaan puuta on saatavilla.

Pron ja Vakuutusyhtiö Turvan yhteinen piste on avoinna Jyväskylän keskustassa perjantaina ja lauantaina klo 10-17. Tule tapaamaan meitä Asemakadun ja Kauppakadun risteykseen kontille. Kontilla päivystäviltä asiamiehiltä ja aktiiveilta voit kysyä työelämäasioista, jäseneduista ja päivittää omat tietosi tai liittyä jäseneksi. Turvan henkilöstö opastaa vakuutusasioissa. Joka päivä arvotaan kävijöiden kesken GoPro-kamera. #NesteRally

Teksti: Riitta Nieminen