Energia-alan toimihenkilöt ovat tyytyväisiä uuteen työehtosopimukseen – ”Olen tällä hetkellä erittäin tyytyväinen Pron jäsen!” | Ammattiliitto Pro

14.2.2020 klo 08:39

Energia-alan toimihenkilöiden uudesta työehtosopimuksesta sataa positiivista palautetta.  – Jäsenet tämän tekivät, sopimusalavastaava summaa.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron ja Suomen Konepäällystöliiton energia-alan toimihenkilöiden työehtosopimus hyväksyttiin keskiviikkona liiton hallinnossa. Palkkaratkaisu on energia-alan tarpeiden mukaisesti vahvasti yleiskorotuspainotteinen, ja palkkoja korotetaan yleisen linjan mukaisesti. Kustannusvaikutus on 3,3 prosenttia sopimuskauden aikana. Kiky-tunnit poistuvat työehtosopimuksesta ilman kompensaatiota 1.2.2020 lukien.

Neuvottelijat ovat saaneet tuloksesta positiivista palautetta sähköpostein, puhelinsoitoin, WhatsApp-viestein ja tekstiviestein.

”Jäsenet tämän tekivät”

Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Petteri Hyttinen kertoo, että hyvän ratkaisun pohjana on korkea järjestäytymisaste ja jäsenten yhteinen tahtotila työpaikalla.

– Mikään neuvottelutulos ei ole hyvä, jos työpaikka ei ole järjestäytynyt. Neuvottelijoiden täytyy tietää, että jos lakkoon joudutaan, se myös pitää – vaikka lakko ei koskaan tietenkään ole tarkoitus.

Energia-alan neuvottelukunnan puheenjohtaja Jari Lepistö on samoilla linjoilla. Hänelle neuvotteluista tullut palaute on ollut pelkästään positiivista. Syksyllä energia-alalla järjestettiin yhdessä Suomen Konepäällystöliiton kanssa useita talokierroksia, ja samalla moni järjestäytymätön toimihenkilö liittyi liittoon.

– Yksi avain oli se, että porukka oli koko ajan meidän takanamme. Kyllä se oli kentän toiminta, hyvä valmistautuminen ja yhteiseen tavoitteeseen sitoutuminen, joka tämän ratkaisi.

Onnistunut neuvottelutulos on usean tekijän summa. Sopimusalavastaavan mukaan hyvän valmistautumisen ja kentän tuen lisäksi tarvitaan myös aina vähän onnea. Toki sopii muistaa, että jossain neuvottelupöydissä jokin asia on suurempi kuin toisissa, ja asiat eivät aina etene suunnitellulla tavalla.

– Tällä alalla tämä ratkaisu oli tällä kertaa mahdollinen. Jos uskoo yhdessä tavoitteeseen, niin tuntuu, että asiat etenevät luotijunan lailla. Jäsenet tämän tekivät, sopimusalavastaava summaa.

Positiivista palautetta

”Kiitos neuvottelijoille. Teitte suuren työn!”

”Kiitos neuvottelijoille, hyvää työtä”

”Kiitos hyvästä neuvottelutuloksesta! Olen tällä hetkellä erittäin tyytyväinen Pron jäsen!”

”Kiitokset neuvottelukunnalle! Hyvää työtä!”