Etkot Jyväskylän yliopistolla | Ammattiliitto Pro

Etkot Jyväskylän yliopistolla

8.5.2019 klo 16:06

– Pron tavoitteena on, että yliopistojen hallinnollinen työ ja tukipalvelut tuotetaan oppilaitoksissa riittävällä ammattilais- ja asiantuntijahenkilökunnalla, totesi puheenjohtaja Jorma Malinen vierailulla Jyväskylän yliopistolla. Vierailun yhteyteen henkilöstöyhdistys Jyhy päätti järjestää merkkivuotensa kunniaksi 75-vuotisjuhlien etkot.

ProUutiset / juttu ja kuvat: Jaana Aaltonen

– Pron tavoitteena on, että yliopistojen hallinnollinen työ ja tukipalvelut tuotetaan oppilaitoksissa riittävällä ammattilais- ja asiantuntijahenkilökunnalla. Opetus- ja tutkimushenkilökunnan pitää saada keskittyä opettamiseen ja tutkimustyöhön, jotta laatua ja innovaatioita voidaan lisätä, totesi puheenjohtaja Jorma Malinen vierailulla Jyväskylän yliopistolla.

Jyväskylän yliopistossa opiskelee noin 15 000 opiskelijaa ja työskentelee noin 2 500 henkilöä.  Jyväskylän yliopiston henkilöstöyhdistyksen Jyhyn puheenjohtaja Saija Kyllönen kertoi, että yhteistyö yliopiston johdon kanssa on ollut avointa ja hyvää. Ylipiston johto osaa arvostaa henkilökuntaansa ja asioita valmistellaan hyvässä yhteistyössä.

Yliopiston henkilökunta on erittäin sitoutunutta työhönsä, koska monelle ylipisto on enemmän kuin pelkkä työpaikka. Opiskelijoille tarjottava laadukas opetus ja uusia innovaatioita synnyttävä tutkimustyö ovat työhön liittyviä keskeisiä arvoja. Monilla on tästä syystä pitkä ura yliopistolla.

Pron palvelut ihastuttivat merkkivuoden etkoilla

Pron vierailun yhteyteen henkilöstöyhdistys päätti järjestää merkkivuotensa kunniaksi 75-vuotisjuhlien etkot. Etkoihin osallistui lähes 80 Jyväskylän alueen prolaista, myös muilta työpaikoilta. Keskusteluissa kiky-tunnit aiheuttivat vihastusta, mutta Pron palvelut ihastusta. Monilla olikin jo puhelimessaan Pro-sovellus ja loputkin sen juhlassa latasivat. Uutuutena alueelliset jäsenedut houkuttelivat ja paikannusteknologiaa toivottiin niiden löytämisen helpottamiseksi.

– Jos kaikki yhdistykset ilmoittaisivat omista juhlistaan sovelluksessa, jäsenenä voisi kenties matkustaa läpi Suomen ilman suuria kustannuksia, kun voisi piipahtaa kahvittelemassa ja syömässä muiden prolaisten yhdistysten tilaisuuksissa, totesi vappuna Prohon liittynyt Pauli.

Vieraita hauskuutti koomikko Mikko Vaismaa, jolla oli kokemusta ammattiyhdistystoiminnasta. Hän opasti kuulijoita olemaan nostamatta ay-tilaisuuksissa kättä, muutoin huomaa olevansa jossakin yhdistyksen luottamustehtävässä ennen kuin ehtii käden laskea alas.