EU-vaalien ennakkoäänestys alkoi tänään | Ammattiliitto Pro

EU-vaalien ennakkoäänestys alkoi tänään

15.5.2019 klo 08:00

Pro uskoo, että Euroopan tuleva suunta on kansalaisten käsissä. Siksi vain äänestämällä EU-vaaleissa voit vaikuttaa. Ennakkoäänestys alkoi tänään.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro uskoo, että Euroopan tuleva suunta on kansalaisten käsissä. EU ei kuitenkaan ole valmis, vaan sitä on kehitettävä demokraattisempaan suuntaan.

– Nyt voimassa oleva lainsäätämisjärjestys on hyvä pohja, mutta päätöksenteon ja valmistelun näkyvyyttä kansalaisille on mahdollista lisätä. EU:n on aktiivisemmin puolustettava eurooppalaista sosiaalista mallia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristöä, tasa-arvoa ja kansalaisyhteiskuntaa, kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Äänestä ehdokasta, jolla on aito halu kehittää EU:ta

Pro kannustaa äänestämään puolueita ja ehdokkaita, joilla on aito halu kehittää EU:ta Pron tavoiteohjelmassa olevien linjausten suuntaisesti.

– Äänestämällä vaikutat, antamatta jäänyt ääni menee ehdokkaalle, jota et olisi äänestänyt. Tavataan uurnilla! kannustaa Koskinen.

Tutustu Pron tavoiteohjelmaan.

Näin EU-vaalit etenevät

Vaaleissa valitaan 28 jäsenvaltiosta yhteensä 751 jäsentä Euroopan parlamenttiin viideksi vuodeksi. Suomesta valittavien europarlamentaarikkojen määrä vuoden 2019 vaaleissa on 14 tai 13, jos Yhdistynyt Kuningaskunta (UK) on EU:n jäsenvaltio vielä vaalikauden alkaessa eli heinäkuun alussa.

Ennakkoäänestys kotimaassa keskiviikosta tiistaihin 15.–21.5.
Ennakkoäänestys ulkomailla keskiviikosta lauantaihin 15.–18.5.
Suomessa varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 26.5.2019.

Tutustu ehdokkaisiin ja ennakkoäänestyspaikkoihin. Lisää tietoa EU-vaaleissa äänestämisestä.