Häirintää ja väkivaltaa vastaan kansainvälisellä sopimuksella | Ammattiliitto Pro

Häirintää ja väkivaltaa vastaan kansainvälisellä sopimuksella

23.11.2018 klo 17:24

Naisista yli kolmasosa on kokenut väkivaltaa, kertoo tutkimus. Nyt tavoitteena on saada kansainvälinen sopimus, jolla väkivalta ja häirintä saataisiin kuriin myös työelämässä.

unions_say_no_to_violence_against_women

Pro Uutiset / Video: IndustriALL Globalin video

Naisista 35 prosenttia eli maailmanlaajuisesti 818 miljoonaa on kokenut seksuaalista tai fyysistä väkivaltaa kotona, työpaikalla tai omassa yhteisössään, kertovat tutkimukset.

Häirintä ja väkivalta olivat YK:n alaisen Kansainvälisen työjärjestön ILOn kesän 2018 työkonferenssien asialistalla. Tavoitteena on saada aikaan uusi häirintää ja väkivaltaa koskeva kansainvälinen sopimus ja sitä täydentävä suositus vuoden 2019 konferenssissa.

Palkansaajat haluavat sopimuksen, jolla estetään väkivalta ja häirintä

Palkansaajaryhmä haluaa, että neuvottelun lopputuloksena voidaan vuoden 2019 työkonferenssissa hyväksyä uusi väkivaltaa ja häirintää koskeva valtiota sitova kansainvälinen sopimus ja sitä täydentävä suositus.

Nyt suojamekanismit ovat puutteelliset tai olemattomat oikeusturvasta puhumattakaan.

– Tavoitteena on saada sopimus, joka velvoittaisi sopimusvaltioita turvaamaan työolot, joissa ei ole häirintää eikä väkivaltaa, tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Ammattiliitto Prosta kertoo.

Työnantajat tuomitsivat väkivallan ja häirinnän työelämässä, mutta eivät olleet valmiita sitovaan sopimukseen. Heidän mielestään suositus olisi riittänyt. Hallitusten mielipiteet ovat jakautuneet, pohjoismaista esimerkiksi Norja ja Tanska olisivat valmiita vain suositukseen. Suomen hallitus kannattaa sopimusta ja suosituksia.

Lue komitean loppuraportti.

Pro on sitoutunut ehkäisemään naisiin kohdistuvaa väkivaltaa

Naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ei pidä hyväksyä. Ammattiliitto Pro on sitoutunut ehkäisemään naisiin kohdistuvaa väkivaltaa teollisuusliittojen maailmanjärjestön sitoumuksen kautta.

Väkivalta on vakava maailmanlaajuinen ongelma naistyöntekijöille. Seksuaalinen häirintä on väkivallan yleinen muoto. Väkivalta naisia kohtaan loukkaa naisten ihmisoikeuksia. Naisiin kohdistuva väkivalta on myös este tasa-arvolle. Naisiin kohdistuva väkivalta on keskeinen kysymys ammattiyhdistysliikkeelle, koska se vaikuttaa työntekijöiden oikeuksiin, turvallisuuteen, terveyteen ja omanarvontuntoon.

Sunnuntaina 25.  marraskuuta vietetään kansainvälistä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää.

Tutustu aiheeseen lisää:

Näpit irti -blogi