Heinäkuussa tavataan SuomiAreenalla | Ammattiliitto Pro

Heinäkuussa tavataan SuomiAreenalla

26.6.2018 klo 16:19

SuomiAreenalla Pron asiantuntijoita, asiamiehiä ja hallituksen jäseniä tapaat Porin rantakadulla 16.–20. heinäkuuta. Torstaina olemme mukana järjestämässä kahta keskustelutilaisuutta turvallisuusosaamisesta sekä yritysvastuusta ja tuotantoketjun avoimuudesta.

Pro Uutiset

SuomiAreenan vuoden teemat turvallisuus, suvaitsevaisuus ja vastuullisuus näkyvät hyvin viikon ohjelmassa. Pro on omalla uudistetulla ilmeellään mukana maanantaista 16. heinäkuuta perjantaihin 20. heinäkuuta.

Pron asiantuntijat löytyvät koko viikon entiseltä Jazz-kadulta Antinkadun ja Etelärannan risteyksestä paikalta 77.  Tule tervehtimään ja keskustelemaan palkkojen avoimuudesta ja palkkatasa-arvosta #samakiitos-kampanjan hengessä.

Torstaina 19. heinäkuuta olemme mukana järjestämässä kahta keskustelutilaisuutta. Lisää tietoa tilaisuuksista löydät alta. Koko SuomiAreenan ohjelman löydät tästä.

Turvallisuustehtävä: riittääkö osaaminen kotona ja työpaikalla?

Turvallisuusosaamisen kysymyksiin etsitään vastausta SuomiAreenalla #turvallisuustehtävä -kisassa torstaina 19.7.2018 kello 13–14 Puuvillan kauppakeskuksessa, osoitteessa Siltapuistokatu 14.

Kisaamassa on kaksi joukkuetta. Toisessa joukkueessa kilpailevat koomikko, kehitysjohtaja Lotta Backlund (kapteeni), Stora Enson talousjohtaja ja Suomen maajohtaja Seppo Parvi ja ammatillisen koulutuksen asiantuntija Jasmina Khabbal. Toisessa joukkueessa turvallisuustehtäviä ratkaisevat toimittaja Riku Rantala (kapteeni), Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja Marttaliiton pääsihteeri ja päätoimittaja Marianne Heikkilä. Kisan juontaa ja tuomaroi uutisankkuri Peter Nyman.

Nuoret tulevaisuuden osaajat ovat mukana vauhdittamassa kisaa arjen tehtävillä. Tervetuloa kannustamaan joukkueita ja testaamaan omat tietosi. Tule SuomiAreena-viikon aikana myös ratkaisemaan #turvallisuustehtävä kansalaistorille, osastolle 7!

#Turvallisuustehtävä toteutetaan Kemianteollisuuden Responsible Care -ohjelman, Stora Enson, Työturvallisuuskeskuksen, Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes), Sosiaali- ja terveysministeriön työ- ja tasa-arvo-osaston ja Opetushallituksen yhteistyönä.

Responsible Care -ohjelman yhteistyöjärjestöjä ovat Kemianteollisuus ry, Teollisuusliitto ry, Ammattiliitto Pro ry ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN.

Yritysvastuuetkot: Roistoja maailmalla, enkeleitä Porissa?

Etsimme vartin debateissa ratkaisuja siihen, kuinka yritykset saadaan toimimaan reilusti myös toisella puolen maailmaa. Juontaja Tuomas Peltomäki johdattaa eturivin puhujat radikaalin avoimuuden, yritysaktivismin ja ihmisoikeusvastuun maailmaan. Löytyykö sieltä puhtoisia enkeleitä vai vastuuttomia roistoja?

Tapahtuman järjestäjät eli Ammattiliitto Pro, Finnwatch, kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa, Reilu kauppa, Suomen UNICEF ja Viestintätoimisto Ahjo toivottavat sinut lämpimästi tervetulleeksi BEPOP-lavalle (Yrjönkatu 22, Pori) torstaina 19. heinäkuuta kello 17.30–18.30.

Debatti 1: Alkuperä esiin!

Yritysten odotetaan kertovan toiminnastaan, tehtaistaan ja alihankkijoistaan entistä enemmän. Miksi läpinäkyvyydellä on väliä? Miten sitä voi vauhdittaa?
• Sanna Marin, kansanedustaja, SDP
• Lea Rankinen, vastuullisuusjohtaja, SOK
• Jorma Malinen, puheenjohtaja, Ammattiliitto Pro

Debatti 2: Yritys aktivistina?

Kansalaiset ja työntekijät odottavat yrityksiltä nykyään kantaaottavuutta, mutta riittääkö kaunis puhe?
• Sonja Vartiala, toiminnanjohtaja, Finnwatch
• Théa Natri, yhteiskuntasuhdepäällikkö, Coca-Cola Suomi
• Sari-Liia Tonttila, vanhempi neuvonantaja, Viestinnän eettisen neuvottelukunnan jäsen, Viestintätoimisto Ahjo

Debatti 3: Hyvä, paha valtio

Valtioilla on velvollisuus suojella ihmisoikeuksia, mutta lapsityötä ja pakkotyötä esiintyy yhä. Mitä vaaditaan muutokseen?
• Heidi Hautala, Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja, vihreät, Greens/EFA
• Jukka Kurttila, yrittäjä, toimitusjohtaja, Finlayson
• Juhana Vartiainen, kansanedustaja, kokoomus
Tervetuloa mukaan! Muistathan osallistua keskusteluun myös Twitterissä tunnisteella #yritysvastuuetkot sekä tapahtuman Facebook-sivulla.

Missä muualla tapaat prolaisia kesällä? Katso lisää Pron kesätapahtumia.