Hyvinvointia Pro Nosteen ja lintujen siivittämänä | Ammattiliitto Pro

Hyvinvointia Pro Nosteen ja lintujen siivittämänä

16.5.2019 klo 09:00

Toukokuun alussa 90 innokasta prolaista lintuystävää vahvisti hyvinvointiaan Pro Noste Muuttolintujen matkassa -hyvinvointitapahtumassa Haapsalussa. Luonnossa olo vahvistaa tutkitusti hyvinvointia, samoin lintujen tarkkailu.

Pro Uutiset / Aki Eerikäinen

Jäsenten hyvinvointi on Prolle tärkeää. Esimerkiksi Pro Noste -jäsenetu, koulutus ja tapahtumat tarjoavat siihen tukea.

Luonnossa olo vahvistaa tutkitusti hyvinvointia, samoin lintujen tarkkailu. Ne olivat pääosassa 3.–5.5.2019 Pro Noste Muuttolintujen matkassa -hyvinvointitapahtumassa Haapsalussa Virossa. Matkassa oli 90 innokasta lintuystävää. Ohjelma rakentui luontoretkiin yhdelle Euroopan vilkkaimmista arktisten lintujen muuttoalueista, samoin aamujoogailuun. Myös kierros viehättävässä Haapsalussa tarjosi oman virkistävän osuutensa. Tapahtuma huipentui juhlaillalliseen kauniissa Haapsalun Kuressaalissa.

– Palautuminen työrasituksesta on tärkeää ja siinä luonto on avuksi, totesi Haapsalussa työhyvinvoinnista kertonut Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta.

– Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan lintujen katseleminen lieventää stressiä, ahdistusta ja masennusta. Mitä enemmän lintuja havaitsee, sitä parempi – lajeilla ei ole merkitystä.

Huippumatkan lintuoppaat veivät uusille sfääreille

Aki Eerikäinen

Mukana ollut Hannele Aalto kertoi lähteneensä matkaan, koska pitää ulkoilua, linnunlaulua ja havaintojen tekemistä piristävänä ja voimaannuttavana. Kiikarit kulkevat nykyään aina matkassa.

Matka oli tapahtumarikas – ihan huippu – ja mukana olleet lintuoppaat veivät uusille sfääreille.

– Miten voikin innostua kuin pikkulapsi uuden näkemisestä ja tekemisestä, Aalto kertoi.

– Bonuksena oli kattohaikaran näkeminen. Tahdon kiittää tapahtuman järjestäneitä upeasta matkasta. Kuten useampi mukana ollut on somettanut olemme sanomattoman kiitollisia ja todella onnellisia tästä matkasta! hän hehkuttaa – ja lähtisi matkaan toisenkin kerran.

Aalto on hyödyntänyt Pro Nostetta muillakin tavoin.

– Esimerkiksi erilaiset webinaarit ovat antaneet virtaa, intoa tehdä asioita toisin ja oppia uutta. Sain myös valmentajalta sparrauksen CV:stä sekä LinkedInistä, jotka päivitettiin ajan tasalle. On hienoa, että saamme tukea ja apua tälläkin tavoin – suosittelen Pro Nostetta.

Luonnossa liikkumisesta hyvää oloa

Aki Eerikäinen, Pro Noste -hyvinvointitapahtuma Haapsalussa.

Pitkään lintuja harrastanut ja ne syvätunteva sopimusala-asiamies Petri Varjonen Pron Turun aluetoimistosta toimi matkalla lintuoppaana.

– Luonnossa liikkumisesta ja linnuista voi nauttia vaikkei harrastaisikaan aktiivista lintubongausta. Kun kulkee katse tarkkana ja korvat kuulolla, oppii havainnoimaan ja myös tunnistamaan eri lintulajeja, myös paljon muutakin, mitä luonto meille tarjoaa. Tämän myötä elämä saa uutta virkistävää sisältöä.

Tehoduo tubetti Haapsalussa

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Facebook-ryhmä aktivoi

Tapahtumaan liittyy 100 lintulajia Pro – Hyvinvointia luonnosta -Facebook-ryhmä, jossa osallistujat ovat koko vuoden jakaneet lintubongauksiaan ja keskustelleet havainnoistaan. Ryhmässä on myös jaettu lintutietoutta. Monet ovat lisänneet liikuntaa ja samoilua luonnossa sekä innostuneet lintujen tarkkailemista ja eri lajien tunnistamisesta – etkoilleet hyvinvointia ennen tapahtumaa. Neljä viidestä oli alkanut liikkua aiempaa ahkerammin, viidennes heistä 2–3 kertaa viikossa ja parhaimmillaan joka päivä. Monelle tästä on tullut uusi hyvää tekevä harrastus.

Aki Eerikäinen, Pro Noste -hyvinvointitapahtuma Haapsalussa.

Mikä on Pro Noste?

Se on monipuolinen, ainutlaatuinen ja kiitetty jäsenetukokonaisuus, joka tuo nostetta työhön ja uralle, hyvinvointiin ja terveyteen sekä työnhakuun. Se tarjoaa muun muassa henkilökohtaista valmennusta, laajan video- ja webinaarikirjaston sekä Facebook-ryhmän, jossa esimerkiksi valmentaja esiintyy viikoittain. Lue lisää.